wildplak in de abri: subvertisement

In Nederland hebben we er nog niet veel voorbeelden van gezien, maar in Engeland heeft een anti Clear Channel actiegroep opgeroepen om hun eigen posters in de abri op te hangen. Via een ‘Allen Key’, een soort inbussleutel die bij elke gereedschapswinkel te verkrijgen is, kan de posterbak geopend worden.

image

De actiegroep verzet zich tegen de commercialisatie van publieke ruimtes die volgens hun bijdragen aan de onethische consumenten cultuur. Ze maken gebruik van dezelfde advertentietechnieken die commerciele bedrijven hanteren om zich hiertegen te verzetten. Subvertisement is een van de technieken waar dit soort actiegroepen zich van bedienen.

Adshel is een merk van Clear Channel, een van de grootste buitenreclame bedrijven ter wereld. In Nederland wordt Clear Channel Outdoor vertegenwoordigd door Hillenaar. De activisten richten zich in dit geval dus tegen Adshell (‘Ads-hell’), maar er zijn ook voorbeelden dat ze zich richten tegen andere multinationals.

Meer informatie en links zijn te lezen in dit artikel.

Laten we hopen dat Nederland van dit soort vandalisme gevrijwaard blijft – de Nederlandse abri’s zijn op dezelfde eenvoudige manier te openen namelijk.

Toon/Verberg reacties