“Wijdemeerders’ fel tegen digitale informatieborden

“Wijdemeerders’ fel tegen digitale informatieborden

Een interessante discussie wordt momenteel gevoerd in de gemeente Wijdemeren (o.a. Loosdrecht, ‘s-Graveland, Kortenhoef) over de recente plaatsing van digitale reclameborden. Exploitant Screen4all heeft van de gemeente het recht gekregen om deze borden te plaatsen en te exploiteren. De bovenzijde van de palen is exclusief bestemd voor informatie van de gemeente, zoals (niet-commerciële) mededelingen over wegafsluitingen, berichten over ijsbanen, kermis, braderie, etc. Op de onderkant is ruimte voor 9 adverteerders.

Vrijwel onmiddellijk na de plaatsing van deze borden ontstond in de plaatselijke pers (webkrant, huis-aan-huis-bladen) een enorme discussie. Lezers bleken unaniem tegen deze reclamevorm te zijn: niet passend in de omgeving, bijzonder lelijk en landschapvervuilend zijn termen die continu te horen zijn. Het lokale HAH-blad “Wie Wat Waar” laat nu al drie weken achter elkaar lezers aan het woord over deze uitingen.

Het is duidelijk dat deze reclamevorm in veel gemeenten een toegevoegde waarde kan bieden in verband met de mogelijkheid om evenementen aan te kondigen. Maar tegelijkertijd zal altijd gekeken moeten worden naar de uitstraling van dergelijke objecten in de openbare ruimte. En in een plattelandsgemeente als Wijdemeren kan je je afvragen of een dergelijke opvallende reclamevorm wel echt toegevoegde waarde heeft.

Financieel Wethouder Zagt meldt in de lokale pers “Het is superbelangrijk om te weten dat die digitale borden geen geld kosten. Ze zijn een gratis aanvulling op die sandwichborden (vaste A0 displays). Alle culturele, sportieve en charitatieve clubs kunnen er gebruik van maken. De firma vanPuffelen verzorgt de sandwichborden. Voorwaarde was wel dat alle eigen uitingen van de clubs uit het straatbeeld verdwijnen (geen kartonnen of houten bordjes meer of posters of spandoeken). En vanPuffelen mag die weghalen.” De wethouder is van mening dat de digitale borden een welkome aanvulling zijn op berichten in de lokale bladen, flyers, mailing en andere uitingen. Hij hoopt dat de Wijdemeerders zullen wennen aan deze hedendaagse vorm van communicatie.

Toon/Verberg reacties