Weilandreclame. Mag dat zomaar?

Weilandreclame. Mag dat zomaar?

Weer een nieuwe vorm van reclame dient zich aan, ‘weilandreclame’. Op zich niet nieuw, want al jarenlang zien we in weilanden langs (snel)wegen borden staan van lokale ondernemers en soms zelfs ook van nationale adverteerders. Een paar jaar geleden wist een bedrijf zelfs nationale publiciteit te halen met de reclame op schapen, www.leaseasheep.org (niet meer actief zo lijkt). Het bedrijf www.weilandreclame.nl heeft zich hierin echter gespecialiseerd en biedt deze vorm van reclame nu op structurele wijze aan. Adverteerders en landeigenaren kunnen zich aanmelden bij deze onderneming die dan vervolgens de gevraagde campagne zal gaan uitvoeren. Weilandreclame.nl meldt dat ze al in diverse grote steden campagnes uitgevoerd hebben.

Weilandreclame positioneert zich op hun website als een duidelijk alternatief voor de grote reclamemasten.

Maar mag dat allemaal zomaar???

Vrijwel alle gemeenten hebben reclameuitingen langs de openbare weg aan regels gebonden. In eerste instantie ligt er meestal een verbod in de APV en vaak hebben gemeenten ook een reclamebeleid waarin nog specifieker de mogelijkheden vastgelegd zijn. Het lijkt er dus op dat Weilandreclame tussen de mazen van de wet door zal proberen te bewegen; een campagne zal 1-2 weken lopen, zodat de gemeente relatief weinig tijd heeft om het illegale object te verwijderen. In de meeste gemeenten werkt de handhaving nog niet optimaal. Kansen dus voor deze onderneming. Navraag bij Weilandreclame leert ons dat ze op dit moment nog niet in de publiciteit willen treden, omdat ze nog in de opstartfase zitten en al teveel aanvragen hebben.

Dit bedrijf probeert dus door de mazen van het net te glippen, want de meeste gemeenten zitten niet te wachten op dit soort reclame. Meestal zal een vergunning of ontheffing van de gemeente nodig zijn. Als ze het binnen 1-2 weken weer weghalen, wordt handhaving inderdaad lastig. Zeker gezien het feit dat andere zaken meer handhavingsprioriteit hebben. Daarnaast zal Rijkswaterstaat er niet blij mee zijn, want langs rijkswegen is het beleid er op gericht om afleiding van de rijtaak zoveel mogelijk te voorkomen. Maar meestal gaat het om gebied buiten de reikwijdte van Rijkswaterstaat, dus blijft de gemeente verantwoordelijk.

Waarom reclame in een weiland, volgens de onderneming:
– De laagste kosten per duizend toeschouwers
– Herhaaldelijke (dagelijkse) bezichtiging door automobilisten
– Reclame naast de snelweg heeft een zeer hoge impact en blijft hangen
– Een manier om uw boodschap massaal over te brengen
– Een goedkoop en vriendelijk alternatief voor de grote reclamemasten
– 12 m² oppervlakte om uw boodschap te verkondigen, zeer opvallend

Toon/Verberg reacties