VliVlaVlo – succesvolle fictieve buitenreclame

JCDecaux zoekt wel vaker de aandacht voor buitenreclame door middel van het lanceren van een niet bestaand product of dienst (zoals Gletsi ijs uit 2005). VliVlaVlo was een fictieve campagne van het rondreizende Vlooiencircus VliVlaVlo. JCDecaux onderzocht met de opvallende en kleurrijke uitingen de effectiviteit van buitenreclame en wilde aantonen hoe Out of Home het online mobiel zoekgedrag en merkcontact stimuleert.

Lees verder:

 

Duizenden mails
De normaal gesproken zo impopulaire beestjes, blijken in circusvariant een regelrechte zomerhit. De buitenreclamecampagne, die bestond uit drie verschillende Abri-posters en een Billboardvariant, nodigde voorbijgangers uit de website van VliVlaVlo te bezoeken. Circusfans gaven hier massaal gehoor aan. De vlooien genereerden meer dan 20.000 page views en maar liefst 5166 mensen vroegen om nadere informatie over het toerschema. Deze directe leads zijn slechts het topje van de ijsberg. Uit het Outdoor Impact-onderzoek blijkt namelijk dat 13% van de respondenten actie heeft ondernomen na het zien van de affiches en nog eens 26% zegt dit nog te gaan doen.

De vele mails kwamen bovendien niet alleen uit de JCDecaux-steden. VliVlaVlo wist ook nieuwsgierigheid te wekken in relatief kleine dorpen en niet-JCDecaux-steden als Zevenaar, Lochem, Katwijk, Maarssenbroek, Delfzijl en Venray. De sterke en bovendien groeiende regiofunctie van grote steden, met hun ruime aanbod van werk, cultuur en winkels, maken dat campagnes doordringen tot ver buiten de stad waar deze te zien zijn.

Daarnaast zochten via Google bijna 17.000 geïnteresseerden naar de ins en outs van van het Vlooiencircus. En waar het gemiddelde doorklikpercentage op zo’n twee procent ligt, wisten de vlooien maar liefst 49,25% te behalen. Dit toont aan dat de zoekopdrachten zeer gericht waren en een direct gevolg zijn van de uitnodigende campagne.

Bovendien is 65% van de zoekopdrachten verricht met een mobiel. Dit toont de buitengewoon goede koppeling tussen buitenreclame en mobiel aan. De impact van buitenreclame stijgt, zo blijkt al uit diverse onderzoeken, omdat consumenten door het toenemende gebruik van smartphones direct informatie kunnen opzoeken na het zien van een aansprekende uiting. Zo speelt OOH een belangrijke rol in het genereren van verkeer naar websites en apps en versterkt het medium het online mobiel contact. Verder was 11% search via tablets en 24% via desktops.

Bart de Vries, Commercieel Directeur JCDecaux Nederland: “Normaal sla je verdelgingsmiddelen in tegen vlooien, maar nu doken duizenden mensen erbovenop. Deze campagne toont maar weer eens aan dat buitenreclame buitengewoon effectief is en zelfs voor iets – eerlijk is eerlijk – onbenulligs als een Vlooiencircus veel mensen in beweging weet te brengen. Zelfs hartje zomer! Het kan niet anders dan dat het door VliVlaVlo bij adverteerders begint te jeuken om meer buitenreclame in te zetten.”

Feiten & Resultaten op een rij:

  • Landelijke Abri-campagne, 2500 vakken
  • Billboardcampagne 280 vakken + 4x Première
  • 8K+ vertoningen via Google
  • Doorklikpercentage 49,25% (nota bene: 3% is goed, 10% bijzonder)
  • 5166 info-aanvragen via de website
  • Mobiele zoekgedrag is 65%, tablet 11%, desktop 24%
  • 20K+ page views

Toon/Verberg reacties