Utrecht vermindert aantal reclameborden

Utrecht vermindert aantal reclameborden

De gemeente Utrecht gaat het aantal reclamezuilen om lantaarnpalen (de zogenaamde driehoeksborden) aanzien-
lijk verminderen. Alle flexibele borden zoals hiernaast op de foto zullen uit het straatbeeld verdwijnen.

Op dit moment worden er nog circa 720 reclameborden gebruikt en in 2009 moet dat aantal teruggebracht zijn tot 560. Teveel reclame langs de openbare weg past niet in het (nieuwe) imago van de stad Utrecht als aantrekkelijke, leefbare en veilige stad. Ook voor de verkeersveiligheid zou het beter zijn om het aantal borden te verminderen, juist ook omdat het automobilisten af kan leiden.

Het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame is nauw betrokken geweest bij de advisering van de gemeente Utrecht. Een van de conclusies uit het onderzoek van NABB is geweest dat met name de flexibele driehoeksborden weinig toegevoegde waarde hebben. Een aanbesteding heeft geleid dat het Hoffman Outdoor Media de komende vijf jaar de nieuwe borden mag plaatsen, exploiteren en onderhouden. Deze nieuwe borden zijn tweezijdig en zullen beter in het straatbeeld passen. Niet alleen de flexibele driehoeksborden verdwijnen, maar ook de zuilen die geexploiteerd worden door Fabian zullen uiterlijk eind dit jaar ontmanteld worden.

Het nieuws is in ieder geval doorgedrongen tot verschillende media, zoals:

AD

De Weekkrant

Site van de gemeente Utrecht

Toon/Verberg reacties