TV in de Taxi – episode 2

Heb je net een niche gevonden (wannahavessqreentv.nl), stapt er onmiddellijk een tweede partij op in. Nog geen twee weken geleden berichtten wij over het Wannahaves/Sqreen initiatief, nu lanceert Faster Media in samenwerking met KPN TV een soortgelijk project.

Faster Media is exploitant van reclame op taxi’s, zodat de stap naar de binnenkant logisch is. Gezien het feit dat Faster Media een aanzienlijk grotere positie heeft opgebouwd dan Sqreen, verwachten we dat dit laatste initiatief ook kansrijker is. Of anders geformuleerd: minder kans dat het mislukt, want dit soort initiatieven zijn te prijzen, maar de kansen op succes zijn volgens ons beperkt. Flinke investeringen zijn noodzakelijk, hoge vaste kosten in verband met de noodzakelijke content en vooralsnog beperkte interesse van investeerders. Wellicht doordat twee bedrijven het product zullen proberen neer te zetten, zou een extra stimulans kunnen betekenen.

Op de site van Faster Media valt het volgende te lezen over Taxi-TV:

Begin 2006 starten KPN TV en Faster Media een pilot met Taxi-TV in tweehonderd taxi’s verdeeld over de vier grote steden. Tijdens de jaar durende pilot kunnen passagiers zowel voorgeprogrammeerde content als live televisie kijken tijdens een taxirit. Ook gaat KPN verder onderzoek doen naar de technische mogelijkheden voor TV in de taxi via UMTS of Wi-Fi.

Per dag zitten meer dan 1,5 miljoen passagiers gemiddeld 15 minuten in een taxi. Taxipassagiers vormen een welgestelde en actieve doelgroep met een gemiddelde leeftijd tussen 25 en 55 jaar. Het bieden van infotainment voor zowel zakelijke taxigebruikers als uitgaanspubliek biedt veel mogelijkheden voor zowel aanbieders van content als voor adverteerders.

De pilot start begin januari 2006 en zal ongeveer een jaar duren. Tijdens deze periode zal KPN de digitale TV ontvangers voor de tweehonderd taxi’s leveren. Faster Media levert in eerste instantie voorgeprogrammeerde content voor de taxigebruikers. Deze informatie wordt afgewisseld door een reclameblok waarin o.a. KPN zal adverteren. Gedurende twee maanden van de pilot vormt het uitzenden van live televisie van KPN onderdeel van de pilot. Taxireizigers kunnen dan direct het actuele nieuws of de grote (sport)evenementen in de taxi kijken. KPN zal tijdens de proef eveneens gebruik maken van de mogelijkheid om op de buitenkant van de taxi’s te adverteren.

Faster Media levert de taxiconcessies; zij heeft contracten met ca. 5.000 taxi’s door heel Nederland. De exploitant plaatst al ruim 5 jaar reclame op de buitenzijde van deze taxi’s. De keuze om in de 4 grote steden te beginnen met uittesten van het narrowcasting concept wordt ingegeven door een voorkeur van de adverteerder. Op termijn zal Taxi-TV uitgebreid worden naar de concessies in andere steden.

Ludolf Rasterhof, directeur TV van KPN zegt: “KPN zet met Taxi-TV belangrijke stappen in de uitrol van de TV strategie; TV kijken waar, wat en wanneer je wilt. We zien uit naar de samenwerking met Faster Media om de consument ook in de taxi met de vele mogelijkheden van TV van KPN te laten kennismaken.”

Bron: Faster Media

Toon/Verberg reacties