Triple Media marktleider op gebied busreclame

Triple Media marktleider op gebied busreclame

Jarenlang was busreclame het vrijwel unieke domein van CBS Outdoor, maar daar is nu verandering in gekomen. Triple Media heeft langlopende contracten afgesloten met de vervoersmaatschappijen Connexxion, Veolia, Syntus en Arriva, waardoor dit bedrijf nu het grootste deel van Nederland bereikt. Triple Media was vanaf 2005 al de enige exploitant in het oosten van Nederland, Limburg en Haaglanden. CBS Outdoor blijft actief op het gebied van vervoersreclame met de exclusieve concessies Rotterdam (RET), Den Haag (HTM) en Utrecht (GVU). Tevens heeft CBS Outdoor voorlopig nog de mogelijkheid om selectief bussen van Connexxion in te zetten voor nationale campagnes. Naast Triple Media en CBS Outdoor opereren in deze markt ook OV Media (Oost- en West-Brabant) en PK Media (regio Rotterdam).

Met de uitbreiding naar nagenoeg geheel westelijk Nederland, Amersfoort, Eindhoven, Flevoland en Friesland verwacht Triple Media zowel kwantitatief als kwalitatief marktleider in Nederland te worden op het gebied van openbaar vervoerreclame. Het betreft hier hoofdzakelijk reclame op bussen. Triple Media wordt geleid door Benno Brand die eerder (tot 2003) onder de vlag van Connexxion met Promove busreclame een boost had gegeven. Echter na de verkoop van Promove aan CBS Outdoor ontstond er feitelijk een monopoliepositie voor dit laatste bedrijf. Monopolies in de mediawereld blijven meestal niet lang bestaan, zo bewijst ook deze ontwikkeling.

De markt van vervoersreclame is de laatste jaren zeer scherp gedaald; Nielsen meldde zelfs een netto daling van bijna 45% in 2009 (ten opzichte van 2008). Met een totaal volume van circa 10 miljoen euro lijkt er ons inziens nauwelijks ruimte te zijn voor vier aanbieders van vervoersreclame, tenzij de marktomstandigheden voor dit mediumtype zich weer ten goede keren. Met name het gebrek aan nationale adverteerders heeft ertoe geleid dat vervoersreclame voornamelijk regionaal ingezet wordt.

Door fusies en overnames zijn de eigendomsverhoudingen in OV-land aanzienlijk gewijzigd. Dat heeft ook gevolgen gehad voor de exploitatie van de reclamerechten. Hieronder een beknopt overzicht:

Amsterdam / GVB: reclame op trams en bussen is niet toegestaan (echter vele Connexxion bussen rijden wel tot in het centrum van Amsterdam)
Utrecht / GVU: exploitant CBS Outdoor
Den Haag / HTM: exploitant CBS Outdoor
Rotterdam / RET: exploitant CBS Outdoor
Connexxion (inclusief Novio en Hermes): exploitant Triple Media
Veolia: exploitant Triple Media en OV Media (West-Brabant)
Arriva: exploitanten Triple Media en OV Media (Oost-Brabant)
Qbuzz: exploitant PK Media (regio Zuid-Holland)

Op de kaart is het exclusieve werkgebied van Triple Media in roze aangegeven.

Toon/Verberg reacties