Misschien toch wel: hufterproof bushokje?

Misschien toch wel: hufterproof bushokje?

De commotie van de ChristenUnie rondom de hufterproof bushokjes maakt blijkbaar veel los in Nederland. Het aantal reacties op websites is groot, hoewel de meeste mensen toch in eerste instantie vinden dat de hufters aangepakt moeten worden. In ons laatste artikel gaven wij onze mening (lees hier), terwijl we in 2007 ook melding maakten van dit bushokje (toch niet zo hufterproof…). Op de site www.ed.nl werden we weer gewezen op het toch echt wel hufterproof bushokje. Ok, het wordt niet gefinancieerd door de buitenreclame exploitanten is daarmee eigenlijk alleen een alternatief voor gemeenten die zelf hun abri’s financieren (de kleinere gemeenten).


Amper twee weken na plaatsing van het zogenaamde hufterproof bushokje in de gemeente Binnenmaas fikte het na een allesvernietigende brand tot de grond toe af. De media doken op de Gemertse producent Havadi die er ‘goed ziek van was’. Bijna anderhalf jaar later staat het bushokje opnieuw in de belangstelling en komen er, hoewel nog maar mondjesmaat, alweer orders binnen.

Reden voor de hernieuwde aandacht is een noodkreet van de ChristenUnie in Groningen. De partij ergert zich er groen en geel aan dat bushokjes steeds vaker doelwit zijn van vandalen. En daarom ziet de partij wel wat in de bushokjes van Havadi. Het Gemertse bedrijf van Hendrik van Dijk, oud-eigenaar van Neerlands grootste piepschuimproducent Unidek, maakt de hokjes van piepschuim. Een vijf millimeter dikke coatinglaag moet het bouwwerk onaantastbaar maken voor het gebruikelijke vandalisme. Bovendien zorgt die laag ervoor dat het bushokje eenvoudig worden ontdaan van graffiti.

“Inmiddels hebben we alweer zeven bushokjes kunnen plaatsen”, zegt bedenker Erik Franc van Havadi. Onlangs werd ook aan de Helmondseweg in Bakel een dergelijke bushalte ge├»nstalleerd. En sinds de Groningse belangstelling stromen de aanvragen van gemeenten weer binnen. Toch merkt ook de piepschuimbewerker de gevolgen van de economische crisis aan den lijve. “Ook wij zien onze omzet met tien tot vijftien procent kelderen. Veel gemeenten vragen wel om een prijsopgave voor een bushok of een jongerenhangplek, maar ook zij houden de hand op de knip.”

Havadi heeft wel geleerd van het mislukte proefproject in Binnenmaas. “We geven minder ruchtbaarheid aan de plaatsing van een bushokje. Zeggen dat iets onverwoestbaar is, lokt vandalisme uit.” Toch verkoopt Havadi de piepschuimen gevaarten, prijs 6.500 euro, nog wel met de kreet ‘hufterproof’. Franc: “Maar dan doelen we op, zeg maar, ‘normale hufters’, niet op gekken die echt kwaad in de zin hebben en koste wat kost dat ding willen slopen.”

Toon/Verberg reacties