Schermen Rotterdamse metro naar Librium

Schermen Rotterdamse metro naar Librium

City Media Rotterdam, het bedrijf dat LCD schermen in de Rotterdamse metro exploiteert, is verkocht aan Librium. De gemeente Rotterdam heeft de afgelopen jaren 3,5 miljoen euro gestoken in het opzetten van dit bedrijf, wat geresulteerd heeft in schermen op station Beurs, de bibliotheek van Nesselande en op het kantoor van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam. In het Algemeen Dagblad van 1 april zegt wethouder Dominic Schrijer hierover het volgende: “de investering van 3,5 miljoen euro is geen weggegooid geld. Het was weggegooid geld geweest als de schermen op zwart waren gegaan. Ik ben blij dat we iemand gevonden hebben die het bedrijf wel overnemen en wil uitbreiden”.

City Media heeft veel geïnvesteerd, zoals een redactie die 365 dagen per jaar, negentien uur per dag voor een programma zorgde. Adverteerders bleken echter lastig te vinden te zijn en ook andere belanghebbenden (RET, scholen, winkeliersverenigingen) bleken niet bereid te zijn om er meer geld in te steken. Exploitant CBS Outdoor stopte al eerder met het verkopen van de advertentieruimte.

Het bedrijf Librium steekt de komende tien jaar 16 miljoen euro in het bedrijf. Nu heeft het 16.200 euro voor 90% van de aandelen van City Media BV neergelegd. Bijna gratis dus. Maar Librium garandeert dat de redactie van 14 mensen in Rotterdam zal blijven en zal gaan groeien. Nog dit voorjaar komen er op tien metrostations schermen en voor het eind van het jaar kunnen reizigers in 95 trams en metro’s het nieuws gaan volgen. De verwachting is dat, als alle nieuwe schermen er hangen, 480.000 reizigers per dag worden bereikt. De gemeente mag deze twee jaar lang gratis met reclame bestoken, in ruil voor de schermen en beamers met een waarde van 360.000 euro. De afspraak met Libirium is dat 60% van de zendtijd nieuws en informatie is.

Kortom, een nieuwe kans voor dit ambitieuze project. Laten we hopen dat adverteerders nu wel hun weg gaan vinden naar dit medium. Dat zal alleen lukken als de uitbouw snel geschied (met een sterke partij als Librium moet dat lukken) en ook het medium door adverteerders echt als toegevoegde waarde beschouwd gaat worden.

Toon/Verberg reacties