Sao Paulo outdoorvrij

Sao Paulo outdoorvrij

Een wereldstad. 11 miljoen inwoners. Reclamevrij. Zelfs in de vroegere Sovjet Unie bleek dit niet mogelijk (Stalin en Lenin werden als flinke steigerdoeken ingezet), maar het gemeentebestuur van het Brazilaanse Sao Paolo heeft besloten (stemmenverhouding 45 tegen 1) dat in de gehele stad geen billboard, lichtreclame, elektronische borden etc te zien mogen zijn. Vanaf 1 januari 2007. De reacties van het publiek zijn enthousiast, wellicht niet vreemd als we op de foto zien tot welk een woud aan reclame het gebrek aan regels geleid heeft.

Het enige raadslid dat tegenstemde (Dalton Silvano, en werkzaam in de reclame) formuleerde het als volgt: “I think this city is going to become a sadder, duller place. Advertising is both an art form and, when you’re in your car or alone on foot, a form of entertainment that helps relieve solitude and boredom.”

Het interessante artikel uit de Sao Paulo Journal met de achtergronden is hier te lezen.

Stel je Times Square eens voor zonder reclame….

image
(fotografie: Lalo de Almeida, The New York Times)

Toon/Verberg reacties