Rotterdamse digitale ambities

Rotterdamse digitale ambities

Groots denken en ook in de praktijk brengen. Dat heeft Rotterdam de laatste jaren wel bewezen met de realisatie van diverse grote projecten. Op dit moment investeert de gemeente 3,5 miljoen euro in City Media Rotterdam, uit de website:

“Rotterdam staat model voor de postindustriële stad. Rauw, recht-voor-z’n-raap, uitdagend, verrassend, inspirerend en innovatief. City Media Rotterdam wil dat op een journalistieke en artistieke manier laten zien met moderne, digitale technologie: van grootschalige schermen in de publieke ruimte tot kleinschaliger spin-offs als narrowcasting (bijvoorbeeld in metrostations, bibliotheken en stadswinkels) en burgerjournalistieke middelen als weblogs, e-mail, SMS en talloze andere applicaties.” Bent u er nog? “City Media Rotterdam moet uitgroeien tot het virtuele spiegelbeeld van de stad”.

Prachtige ambities, die echter ook concreet vormgegeven worden. Op 10 november 2008 zijn de eerste 14 digitale schermen op metrostations Beurs in werking gesteld, met veel aandacht in met name Rotterdamse media. ‘Metro’ schrijft een interessante uitspraak op van PvdA-fractievoorzitter Peter van Heemst: Hij had al vaker voorgesteld om op meerdere plekken in de stad beeldschermen op te hangen om Rotterdammers en bezoekers op de hoogte te houden van activiteiten e.d. in de stad. Hij is blij dat de metrostations nu beeldschermen krijgen en hoopt dat ze na succes door heel de stad worden opgehangen.

De ambitieuze organisatie City Media Rotterdam wist echter ook met een wel heel wild plan de landelijke pers te halen: in de hal van de nieuwe OV-terminal zou een 800m2 groot digitaal scherm geplaatst gaan worden. Die terminal is pas in 2012 gereed, maar zo’n project kost nogal wat voorbereiding. Een paar slimme vogels wisten al te melden dat een dergelijk scherm 38.000 euro per dag aan elektriciteit zou gaan kosten (van dat bedrag kunnen 3.000 huishoudens een maand lang stroom gebruiken). Woordvoerder Martijn Meeuwis van XL Video Nederland: wereldwijd marktleider en leverancier van dergelijke schermen doet de voorspelling tegenover de krant. Het door Rotterdam gewenste scherm, waarop live-beelden van de haven zouden komen, zal volgens Meeuwis niet alleen leiden tot een hoge energierekening. “Ook de aanschaf van zo’n het tv-scherm is uiterst kostbaar”, zegt hij in de krant. Een rekensommetje: een vierkante meter led-scherm met een gemiddelde scherpte kost zo’n 6500 euro. Het scherm wordt 800 m², waardoor de prijs neerkomt op ruim vijf miljoen euro. De Rotterdamse wethouder Marc Harbers van milieu heeft laten weten dat het plan nog ‘niet definitief’ is en dat ‘zo’n extreem energieverbruik niet binnen de ambities ligt’.

Feit is echter wel dat City Media Rotterdam behoorlijk aan de weg timmert en Rotterdam langzamerhand gaat omtoveren tot een digitaal walhalla. Gelukkig met financiële hulp van de gemeente, want alleen uit reclameopbrengsten valt een dergelijk project niet te financieren (CMR gaat uit van 15% reclamezendtijd). Op dit moment lijkt de reclame-exploitatie nog bij CMR zelf te liggen, maar wij denken dat na verloop van tijd een gespecialiseerd bedrijf de exploitatie ter hand zal nemen.

Toon/Verberg reacties