RET moet buitenreclame-exploitatie aanbesteden

Het gemeentelijke vervoersbedrijf van Rotterdam (RET) heeft eerder dit jaar via een onderhandse procedure de reclamerechten gegund aan Exterion Media. JCDecaux heeft een juridische procedure tegen de werkwijze van de RET aangespannen en in hoger beroep heeft de rechter besloten dat deze onderhandse gunning niet toegestaan is.

Heel concreet betekent dit nogal wat: de reclame exploitatie van abri’s, metrostations, bussen en trams moet aanbesteed worden. De uitspraak betekent ook dat Exterion Media vanaf 1 januari 2017 moet stoppen met het exploiteren van deze buitenreclamemedia. Abri’s met witte vlakken? Lege bussen en trams? Het lijkt er wel op.

JCDecaux directeur René Witzel meldt in hun eigen persbericht: “De Europese aanbestedingsregels zijn er niet voor niets. We hebben als grootste wereldwijde speler geen schijn van kans gehad. En die krijgen we straks wel als het RET de exploitatie van haar media opnieuw moet gaat aanbesteden. “

De uitspraak van de rechter heeft ook voor andere gemeenten gevolgen. Witzel: “Ik ben er van overtuigd dat door deze uitspraak gemeenten niet zo makkelijk onderhands meer gaan gunnen. Het is namelijk tegen de regels en het kost het gemeenten enorm veel geld als zij achteraf op gezag van de rechter bestaande contracten moeten terugdraaien. Denk aan het betalen van schadevergoeding of het compenseren van investeringen die dan al gemaakt zijn door buitenexploitanten.”

Op www. adformatie.nl reageerde managing director Eric Kip van Exterion Media als volgt: ‘Uiteraard zijn wij teleurgesteld over de uitslag van het hoger beroep en moeten wij nu de verdere stappen van RET afwachten. Dat is niet aan ons.’
Kip zegt dat Exterion Media bij de aankondiging van de verlenging van het contract met RET niet anders had verwacht dan dat JCDecaux direct naar de rechtbank zou stappen. ‘Dat doen ze immers zeer regelmatig bij grotere contracten. Soms zelfs tegen de concessiegevers waarvan ze de concessie gegund hebben gekregen, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam in juni van dit jaar.

Verder noemt Kip het ‘opmerkelijk’ dat JCDecaux ‘vandaag ten overstaan van andere buitenreclame-exploitanten zelfs al heeft aangegeven sterk te overwegen wederom te gaan procederen tegen RET, mocht Exterion Media een nieuwe aanbesteding winnen’.

Hij besluit: ‘Het zal dus nog wel even onrustig blijven in de OOH-markt. Iets wat zeer negatief afstraalt op onze branche.’

Toon/Verberg reacties