Out-of-home in Europa

Uit de recente publicatie van het Carat Mediafeitenboekje 2006 hebben wij als NABB een analyse gemaakt van het marktaandeel van de Out-of-Home bestedingen.

De totale Out-of-Home markt in de Europese Gemeenschap (plus Noorwegen en Zwitserland) bedraagt circa 7 miljard (bruto mediabestedingen). De Out-of-Home bestedingen bedragen gemiddeld 7% van het totaal, in Nederland liggen de bestedingen lager dan gemiddeld, namelijk 4,8%.

totaal 7,0%

1 Frankrijk 13,5%
2 Zwitserland 12,0%
3 Ierland 10,1%
4 Belgie 9,0%
5 Engeland 8,4%
6 Italie 8,2%
7 Oostenrijk 7,4%
8 Spanje 7,2%
9 Portugal 6,9%
10 Denemarken 5,3%
11 Nederland 4,8%
12 Zweden 4,7%
13 Noorwegen 4,1%
14 Finland 3,7%
15 Duitsland 3,2%

Het is niet eenvoudig om het marktaandeel van Out-of-Home te berekenen; ondanks het feit dat verschillende databronnen beschikbaar zijn, kunnen de gegevens moeilijk met elkaar vergeleken worden. Het ook zojuist verschenen Jaarboek Netto Mediabestedingen 2005 van Nielsen Media Research meldt dat het marktaandeel van Out-of-Home in Nederland 3,5% bedraagt (namelijk 151 miljoen euro op een totale markt van 4,3 miljard). Echter in deze cijfers worden meer mediatypen geregistreerd dan in de meeste andere landen (zoals bijvoorbeeld DM, adresboeken en Internet). Tevens is de registratie van Nielsen Media Research in Nederland beperkt tot die exploitanten die meewerken; een analyse van NABB van eind vorig jaar toonde al aan dat de netto omzet van Out-of-Home in Nederland ruim 210 miljoen euro bedraagt. Een update van deze analyse zal NABB dit jaar zeker ook weer verzorgen.

Carat geeft in het Mediafeitenboekje informatie over de mediabestedingen van de diverse Europese landen. De bronnen zijn niet vermeld, maar we nemen aan dat Carat deze gegevens van de lokale Carat vestigingen verkregen heeft. De mediabestedingen zijn over het algemeen bruto bestedingen, maar de bestedingen in Italie en Spanje worden alleen netto gerapporteerd. De Nederlandse bruto mediabestedingen zijn door NABB gecorrigeerd (zie hiervoor de recente publicatie van NABB over dit onderwerp).

Omdat in veel landen geen bruto mediabestedingen over dm en internet gerapporteerd worden, heeft NABB het marktaandeel van Out-of-Home berekend op basis van het totaal van de bestedingen in dagbladen, tijdschriften, televisie, radio, outdoor en bioscopen. Hiermee kunnen we dus alle landen op een goede manier met elkaar vergelijken.

We zien dat in Nederland de Out-of-Home bestedingen flink lager liggen dan het Europese gemiddelde (4,8% tegen 7,0%). Frankrijk, Zwitserland en Ierland zijn de koplopers en de noordelijk gelegen Europese landen scoren lager dan gemiddeld. Zou het zijn omdat de mensen daar minder buiten komen of zijn er andere oorzaken. NABB komt hierop binnenkort terug.

Toon/Verberg reacties