Ontwikkeling van de bruto mediabestedingen

Uit de net gepubliceerde bruto mediabestedingen van onderzoeksbureau Nielsen zien we ook de ontwikkelingen in buitenreclame duidelijk:

  1. reclame op het 2m2-formaat (onder meer in abri’s) blijft zich sterk ontwikkelen en neemt nu al meer dan 65% van alle bestedingen in
  2. billboardreclame verliest jaar op jaar sterk marktaandeel en neemt nu 15% van de bestedingen in
  3. reclamemasten lijken iets aan marktaandeel in te leveren, hoewel de bruto bestedingen op dit medium ook nog sterk gestegen zijn
  4. digitale buitenreclame (‘DOOH’) stijgt al jaren en nadert nu een marktaandeel van 5%

Een paar leuke weetjes:

  • de categorie overig bestaat uit diverse reclamevormen zoals reclame op en in bussen, indoorreclame, gratis kaarten, promoties
  • in 10 jaar tijd steeg het gemiddelde budget per adverteerder van €200.000 naar ruim €320.000
  • Unilever is weer de grootste adverteerder (zoals dit bedrijf ook bij televisie en publiekstijdschriften de grootste is)
  • in 2014 telde Nielsen 1.510 adverteerders
  • de grootste categorieën zijn adverteerders in retail en horeca/toerisma/recreatie

De totale bruto bestedingen in 2014 bedroegen ruim €484 miljoen. Deze gegevens zeggen echter NIETS over de netto mediabestedingen. Exploitanten leveren aan Nielsen aan tegen bruto tarieven. We kunnen deze analyse dus alleen gebruiken om op macro-niveau een aantal ontwikkelingen te illustreren.

Toon/Verberg reacties