Ontwikkeling OOH mediabestedingen 2e kwartaal 2010

Ontwikkeling OOH mediabestedingen 2e kwartaal 2010

In het Kwartaalrapport Bruto Mediabestedingen (Nielsen Media) wordt gemeld dat de mediabestedingen in het eerste halfjaar van 2010 met 7,8% stegen. Hiermee blijft het mediumtype iets achter bij de groei van de totale mediabestedingen. Nielsen Media meet echter alleen de bruto omzet van JCDecaux, CBS Outdoor en Interbest Reclamemasten; andere exploitanten zoals Hillenaar, vanPuffelen, Brouwer & Partners, Bizon worden niet meegenomen. De cijfers van Nielsen moeten dus wel in dit licht bezien worden. Hierbij een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen:


Exploitanten

In 2009 streefde JCDecaux CBS Outdoor voorbij als grootste exploitant; Nielsen merkt op dat dit het gevolg was de het herstel van de mediabestedingen bij JCDecaux eerder inzette. In 2010 lijken de rollen min of meer omgedraaid en in het tweede kwartaal van 2010 maakte CBS Outdoor met een groei van 16% de achterstand op JCDecaux (+2,6%) helemaal goed. Beide bedrijven hebben een marktaandeel dat rond de 43% schommelt. Het marktaandeel van Interbest ligt op circa 14%.

Hoofdgroepen

De grootste categorie is Horeca, Toerisme en Recreatie met een aandeel van 12,8%. Daarna volgen Voedings- en genotmiddelen en Retail met respectievelijk 10,9% en 10%. De Financiële Dienstverleners besteedden in 2009 ruim 50% minder, maar zijn nu wel weer langzaam op de weg terug. Out-of-Home is niet afhankelijk van slechts een paar groepen, de bestedingen zijn behoorlijk gespreid over diverse categorieën.

Grootste adverteerders

In tegenstelling tot diverse andere mediumtypen zijn adverteerders niet altijd trouw aan Out-of-Home. Zo zijn er in de top 10 over het 2e kwartaal vijf nieuwkomers. Unilever maakt de laatste jaren trouw gebruik van OOH en is ook in 2010 weer de grootste adverteerder. Nieuw op nummer twee is De Nederlandse Energie Maatschappij die via bekende Nederlanders als Frans Bauer en Maurice de Hond veel exposure hebben gekocht. McDonalds heeft zijn bestedingen ook sterk laten stijgen; het schijnt dat OOH direct invloed heeft op de verkoop van hamburgers ☺.

Toon/Verberg reacties