Onderzoek naar veranderend buitenreclamelandschap

Onderzoek uitgevoerd door buitenreclame bureau Kinetic laat zien dat de tijd die mensen buitenshuis besteden nog steeds toeneemt en dat mensen buitenshuis ook erg alert zijn: 75% van de Europeanen zegt aandacht te hebben voor hun omgeving en wat buitenreclame relevanter maakt dan ooit.

Het landschap waarin buitenreclame opereert is aan het veranderen. 90% van de toekomstige groei in populatie zal plaatsvinden in stedelijke gebieden, waardoor steden zich zullen moeten aanpassen aan veranderende eisen van de stedelijke bevolking. Dezelfde trend is voelbaar voor reizen en winkelen, waar ook continu geinvesteerd wordt in de omstandigheden waarin dit gebeurt. De bouw van honderden winkelcentra, het opknappen van stations en het aanleggen van nieuwe transportlijnen door heel Europa is hier het bewijs van. Technologie beinvloedt het leven buitenshuis ook sterk. Er zijn al 11% meer mobiele telefoon abonnementen in Europa dan mensen en dit maakt dat men steeds minder afhankelijk van de traditionele werkplek is.

Het onderzoek dat Kinetic heeft gepubliceerd – Moving World Europe – is uitgevoerd in acht landen en biedt inzicht in urbanisatie, reisgedrag, shopping, technologie en vrije tijd. Het rapport heeft ten doel kennis te vergroten over hoe mensen zich in de buitenwereld gedragen en verschaft daarmee ook meer inzicht over hoe er het best gecommuniceerd kan worden met dit publiek.

Binnen het onderzoek wordt onder meer gekeken naar gelijkenissen en verschillen tussen de acht landen. Engelsen hebben bijvoorbeeld de langste woon-werk reistijd, de Ieren zijn het meest geobsedeerd door hun mobieltje, Spanjaarden hechten het meeste waarde aan uitgaan en in Italië en Turkije wordt het meeste aantal m2 winkelruimte gebouwd in de komende jaren.

Het onderzoek kijkt ook naar de recessie en laat zien dat deze het minste invloed gehad heeft op het uitgaansgedrag in Nederland, Duitsland en Zweden. De recessie heeft vooral invloed gehad op de manier waaróp mensen hun tijd buitenshuis besteden. Goedkopere activiteiten zoals naar het eetcafé en de bioscoop gaan zijn in populariteit gegroeid over de duurdere alternatieven, en bedrijven die waarde-voor-geld bieden hebben hiervan kunnen profiteren.

Nick Mawditt, Global Director van Marketing & Insight bij Kinetic zegt: “Europeanen zijn zeer mobiel en ondanks de recessie vinden mensen het nog steeds belangrijk om uit te gaan, ook al zoeken ze naar goedkopere alternatieven. Steden worden getransformeerd en zijn daardoor fijnere plaatsen om in te wonen, in uit te gaan of om in te werken. Het Moving World rapport is bedoeld om inzicht en inspiratie te bieden aan diegenen die geinteresseerd zijn om in contact te staan met deze mobiele doelgroep.”

Het onderzoek is uitgevoerd door Kinetic People, de marketing en onderzoeksafdeling van Kinetic Worldwide en is verkrijgbaar op http://www.kineticww.com.

Bronnen:
www.marketingtribune.nl
www.kineticww.com

Toon/Verberg reacties