Nieuwe richtlijnen voor Reclamebelasting?

De Telegraaf publiceerde op maandag 3 november een artikel over het feit dat winkeliers zich gaan verzetten tegen de ‘exorbitant hoge reclamebelastingen’ die sommige gemeenten in 2009 willen gaan opleggen. Met als gevolg dat ondernemers gedwongen worden de kosten door te berekenen aan hun klanten. Op de website honderden, veelal boze reacties natuurlijk (klagen over die ‘vervelende’ overheid. Wat is er aan de hand?

Op 15 oktober heeft de VNG een ‘Modelverordening Reclamebelasting’ naar de leden gestuurd (te downloaden op www.modelverordeningen.nl). De reden was dat reclamebelasting in steeds meer gemeenten wordt ingevoerd, waardoor de VNG dit initiatief nam. Circa 70 gemeenten schijnen al reclamebelasting ingevoerd te hebben en nog eens 100 overwegen dat te gaan doen. De Raad Nederlandse Detailhandel, de brancheorganisatie van winkeliers heeft aan de alarmbel getrokken omdat zij vinden dat de kosten voor de winkeliers weer omhoog gaan. Volgens de RND zou het in sommige gemeenten gaan om 5.000 euro per winkel.

De VNG ontkent in alle toonaarden. Het is niet voor niets een ‘modelverordening’, waarbij gemeenten zelf mogen beslissen of ze de heffing invoeren. Zo kan de gemeente kiezen of er in de hele gemeenten of alleen in een deel de heffing ingevoerd kan worden. En zo zijn er nog veel andere keuzemogelijkheden. Volgens de VNG (zoals door De Telegraaf opgeschreven) wordt de reclamebelasting vaak op verzoek van winkeliers ingevoerd om op deze manier een spaarpotje te financieren voor activiteiten.

Naar mening van NABB wordt de Reclamebelasting voornamelijk gebruikt ten behoeve van regulering. De grootste inkomsten uit reclame worden gerealiseerd door contracten af te sluiten met private partijen in ruil voor de exploitatie van buitenreclame objecten (zoals billboards of lichtmastreclame). Kortom, een storm in een glas water.

Toon/Verberg reacties