Nieuwe rage: sponsor een rotonde!

Het lijkt erop dat het uit België is komen overwaaien, want al begin 2000 zijn er daar diverse gemeenten begonnen met het laten sponsoren van rotondes. Nu zien we in Nederland al in diverse gemeenten rotondes (Almere, Barendrecht) en plantsoenen (Eindhoven) die gesponsord worden, of vergevorderde plannen daartoe (Zoetermeer). Dat vraagt om nader onderzoek!

image

Rotondes zijn vaak belangrijke oriëntatiepunten in steden, en het aantal rotondes is de laatste jaren sterk toegenomen (grotere verkeersveiligheid). De rotondes worden geadopteerd door bedrijven die vervolgens de gelegenheid krijgen om de rotonde aan te kleden. Op de rotonde komen (meestal) kunstobjecten of andere herkenningspunten te staan, met als doel om de rotonde te verfraaien en het een grotere herkenbaarheid te geven. Voor bedrijven is dit een creatieve manier om een bijdrage te leveren aan de stad.

In Zoetermeer (bron:Pleinplus wordt binnenkort het plan aan de gemeenteraad voorgelegd. In Zoetermeer wordt ook duidelijk gewezen op het feit dat het een creatieve manier van inkomsten genereren is, maar dat op deze manier ook bedrijven meer bij de stad betrokken kunnen worden. In Zoetermeer zijn 10 rotondes door de gemeente zelf opgeknapt (kosten € 10.000), maar er wordt nu gekeken of de 17 overige rotondes door het bedrijfsleven geadopteerd kunnen worden.

Barendrecht heeft voor 19 rotondes een sponsor gevonden. In december 2001 was de eerste rotonde gesponsord door het bedrijf Olympic Fruit. Kennelijk was de sponsoring iets te expliciet, want daarna werden er strengere eisen gesteld aan de naamsvermelding van de sponsor (nu mogen er maar twee naambordjes van 60 * 40 cm geplaatst worden). In 2004 startte de Rabobank met de aankleding van de rotondeCarnisserbaan / Rostock. De rotonde kreeg een groene inrichting. In het midden staat een boom en de rand van het middenterrein vormt de wijzerplaat van een zonnewijzer (vignet Rabobank).

Dat het plaatsen van kunstobjecten ook tot vandalisme kan leiden, bewijst het kunstobject dat automatiseringsbedrijf Vlug in Almere heeft geplaatst. Het object is tot twee keer toe vernield.

Het sponsoren van rotondes kan voor gemeenten voordelen bieden maar ook een extra zorg. Als geld het voornaamste punt is, zal altijd gekeken moeten worden of reclameobjecten niet een zekerdere investering vormen. Zeker ook omdat de reclame-exploitanten zorgdragen voor onderhoud.

Het sponsoren van de publieke buitenruimte blijft echter niet beperkt tot rotondes en plantsoenen. Ook sportvelden, speeltuinen en bossen/natuurgebieden zijn in trek bij het bedrijfsleven. Naar schatting honderden sportvelden worden al gesponsord door partijen als Nike, Orange. Denk ook bijvoorbeeld aan het door de Telegraaf gesponsorde bos aan de oostkant van Amsterdam.

Toon/Verberg reacties