Nieuwe bushokjes De Lijn (België) voorzien van zonne-energie

De openbare vervoersmaatschappij De Lijn zal zijn nieuwe schuilhokjes bij de haltes van tram en bus verlichten met zonne-energie. Dat heeft Hilde Crevits, Vlaams minister van mobiliteit, aangekondigd. Er wordt een bedrag van 1,35 miljoen euro gereserveerd om 1.500 haltes uit te rusten met met zonnepanelen, een batterij, een schemerschakelaar en een bewegingsdetector. Een kwart van de kosten worden betaald door de gemeentebesturen die de schuilhokjes plaatsen, maar dat is volgens minister Crevits snel terugverdiend. De kost voor de gemeentebesturen bedraagt 300 euro, maar er moet niet langer een aansluiting op het stroomnet worden betaald. Bovendien bestaat de verlichting uit led-lampjes die enkel licht geven wanneer er iemand aanwezig is. Het initiatief moet volgens de minister het comfort en de veiligheid verhogen. Proefprojecten in Wevelgem en Beveren hebben volgens de minister aangetoond dat het publiek positief reageert op de nieuwe hokjes.

Een opmerking van een lezer bij dit artikel is echter wel interessant:
“Ik vind dit een uitstekend idee, enkel vrees ik dat de zonnepanelen er niet lang zullen ophangen. Men steelt ze nu al van de daken,dus een bushokje is kinderspel.”

En er blijken toch ook wel wat problemen te kunnen ontstaan met zonnepanelen, zo blijkt uit het volgende artikel (ook verschenen op www.express.be):
“De Brandweervereniging Vlaanderen (BVV) gaat begin volgend jaar met de installateurs van zonnepanelen onderzoeken hoe de materialen bij een brand moeten behandeld worden. De zonnepanelen veroorzaken immers verscheidene problemen voor brandweerlui die op een dak een brand moeten bestrijden. In de eerste plaats bestaat er het gevaar geëlektrocuteerd te worden. Zelfs wanneer de elektrische hoofdschakelaar wordt afgezet, blijven zonnepanelen stroom produceren. In de hoofdkabel van sommige installaties kan de spanning oplopen tot 950 volt. Daarnaast is er ook het gevaar op het inademen van onder meer cadmium en silicium, stoffen die de luchtwegen irriteren. Bovendien wordt door het gewicht van de zonnepanelen ook het gevaar op instorting groter. Een algemene richtlijn is er in België nog niet, maar de Algemene Directie Civiele Veiligheid werkt aan een handleiding voor het blussen van zonnepanelen.”

Bron: www.express.be

Toon/Verberg reacties