Netto mediabestedingen Out-of-Home stijgen in 1e half jaar 2012

Marktonderzoekbureau Nielsen heeft op 9 oktober bekend gemaakt dat de netto mediabestedingen in Nederland in het eerste halfjaar van 2012 licht gedaald zijn met 1,2% tot €1,93 miljard. De daling wordt (vanzelfsprekend) veroorzaakt door de aanhoudende laagconjunctuur waarin Nederland zich bevindt; de mediabudgetten blijven onder druk staan.

Met uitzondering van Internet en Out-of-Home laten alle andere mediumtypen een sterke daling zien. Internet groeide met 14,3% en Out-of-Home met 8%. Details over de rapportage zijn nog niet bekend, maar wij verwachten dat de groei van buitenreclame weer voornamelijk uit het mediumtype abri’s is gekomen.

Volgens het CPB krimpt de Nederlandse economie in 2012 met 0,75%. In combinatie met de resultaten van de netto mediabestedingen over het eerste halfjaar van 2012 verwacht Nielsen dat de netto mediabestedingen over heel 2012 uit zullen komen op €4,9 miljard (een daling van 0,5%).

Toon/Verberg reacties