Netto mediabestedingen Out of Home 2011

Netto mediabestedingen Out of Home 2011

Volgens het jaarlijkse onderzoek van Nielsen bedroegen in 2011 de netto mediabestedingen in het segment Out of Home € 159 miljoen. De bestedingen namen met 0,6% toe; in de eerste helft van 2011 stegen de bestedingen nog met 4%, maar daalden met 2,6% in de tweede helft van het jaar.

Abri’s (reclame op het 2m2-formaat) is en blijft het grootste medium binnen dit segment en liet een kleine groei zien (+1%). Reclame op billboards daalt de laatste jaren sterk (in 2011 minus 13%). In 2008 werd nog € 32 miljoen hieraan besteed en dat is gedaald tot € 22 miljoen.

Naast abri’s zijn ook de bestedingen binnen de sector ‘overig’ toegenomen, onder meer door grote reclamemasten en diverse andere reclamevormen. Reclame op digitale schermen is nog niet meetbaar voor Nielsen, maar wij verwachten dat daar in de komende jaren wel verandering in zal komen.

De totale mediabestedingen (€ 4.925 miljoen) namen licht toe (+0,3%), zodat Out of home haar marktaandeel heeft kunnen stabiliseren (3,2%). De grootste stijgers waren Internet en televisie. De grootste dalers zijn de printmedia.

Toon/Verberg reacties