Visie

De Nederlandse markt van buitenreclame wordt beheerst door een aantal grote multinationals en een groep van relatief kleinere exploitanten die met bestaande en nieuwe producten oplossingen proberen te bieden om adverteerders te trekken.

De markt is de laatste jaren flink gegroeid en het is de verwachting dat de bestedingen in Out-of-Home flink blijven stijgen: fragmentatie bij andere mediumtypen en steeds moeilijker te bereiken doelgroepen zorgen ervoor dat media die onontkoombaar zijn een unieke positie innemen. Met name de snelle groei van digitale reclamevormen draagt hier aan bij.

Buiten het feit dat buitenreclame voor de exploitanten een interessante markt is (geschatte marktomvang € 230 miljoen), is buitenreclame ook een belangrijke inkomstenbron voor de concessiegevers: overheidsinstellingen en vervoersmaatschappijen; abri’s bijvoorbeeld worden door exploitanten geplaatst en onderhouden.

Overheidsinstellingen komen op onregelmatige basis in aanraking met buitenreclame. Een aanbestedingsprocedure kan soms door het gemeentelijke apparaat zelf uitgevoerd worden, echter lang niet alle kansen worden dan benut. Door de verschillende belangen en meerdere prioriteiten die spelen, kunnen procedures langer duren dan noodzakelijk zijn. Het gebruik maken van kennis over de buitenreclamemarkt leidt tot een andere opzet van de aanbesteding en zal in veel gevallen leiden tot hogere opbrengsten.

Kortom: met een gerichte aanpak van het buitenreclamebeleid zijn gemeenten in staat om meer en sneller geld te verdienen en daarbij de kwaliteit van het (straat)meubilair te verhogen.

Wat we doen