Mediabestedingen herstellen zich

De netto bestedingen aan Out-of-Home stegen in het eerste half jaar van 2014 met 3,2% naar €87 miljoen (vergeleken met het eerste half jaar van 2013). Een zwaluw maakt nog geen zomer, maar het lijkt erop dat de bestedingen zich weer in een opgaande lijn bevinden.

De netto mediabestedingen (alle media) in Nederland zijn in de eerste helft van 2014 met 3,7% gestegen tot € 1,8 miljard. Onder impuls van een voorzichtig herstellende economie lieten alle mediumtypen, behalve print, een zeer sterke groei zien. Internet noteerde met 13,6% zelfs dubbelcijferige groei. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2014 dat Nielsen binnenkort publiceert.

De economische groei in Nederland was nog beperkt in de eerste zes maanden van 2014, maar Nederland presteerde wel iets beter dan het Europees gemiddelde. Voor het adverterend bedrijfsleven in Nederland was dit het signaal om de mediabudgetten te verhogen, resulterend in een stevige groei (+ € 64 miljoen) van de netto mediabestedingen. Alleen de printmedia profiteerden niet van het hernieuwde vertrouwen van adverteerders in de economie en de toegenomen mediabudgetten.

Internet noteerde de grootste groei in het eerste halfjaar van 2014 met een toename van 13,6%. Bedrijven besteedden binnen internet vooral meer aan online display advertising. Ook televisie mocht, na anderhalf jaar van dalende netto mediabestedingen, een dikke plus noteren met +6,7%. Radio groeide zelfs nog harder en kwam in het eerste halfjaar uit op +8,5%.

Printmedia moesten opnieuw een flink verlies aan advertentie-omzet slikken. Het totale printcluster zag de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden dalen met 12,6%. Daarbinnen hadden dagbladen te maken met de grootste daling: -13,8%. Adverteerders besteedden ook fors minder aan huis-aan-huisbladen: -12,9%. Publiekstijdschriften zagen de mediabestedingen met iets meer dan 10% dalen.

Bron: Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2014 van Nielsen

Toon/Verberg reacties