McDonalds stopt met digital signage

McDonalds stopt met digital signage

Opvallend nieuws uit digital signage hoek: Fastfoodretailer McDonald’s trekt per 1 oktober de stekker uit zijn digital signage-project. Dat meldt Hans Bruning, marketingcoördinator van McDonald’s, in de septembereditie van RetailTrends, die later deze week verschijnt.


“We werden door het hoofdkantoor van McDonald’s in de VS aangesproken op ons digital signage-project. De internationale visie is dat er nooit mag worden geadverteerd door externen in onze restaurants”, aldus Bruning. Daarnaast biedt het medium te weinig toegevoegde waarde op het moment dat McDonald’s het adverteren in eigen beheer zou nemen, zo meldt de marketingcoördinator. “Onze restaurants zijn een plezierige plek om te vertoeven, daar hebben we geen schermen voor nodig. Als je kijkt naar de investering en wat het McDonald’s oplevert, blijft er onder de streep te weinig over. Stoppen is de beste beslissing.”

McDonald’s was een van de eerste retailers in Nederland die een digital signage-netwerk uitrolde. Het project startte in 2005.

De visie van McDonalds klinkt zo op het eerste gezicht niet heel geloofwaardig; in heel veel landen zien we commerciële adverteerders op schermen in McDonalds restaurants. Het lijkt eerder waarschijnlijk dat de kosten niet opwegen tegen de opbrengsten. Nationale adverteerders hebben nooit hun weg gevonden naar dit netwerk, vermoedelijk omdat het bereik (niet onderbouwd), de frequentie (mensen zien de advertenties te weinig) en impact (toch teveel behang) tegenvallen. Lokale en regionale adverteerders bleven over, een zeer lastig te bewerken doelgroep met ook niet al te grote budgetten.

In ieder geval zal het stoppen ook grote gevolgen hebben voor exploitant Librium.

Lees ook op dailyDOOH internationaal commentaar op deze verrassende ontwikkeling.

bron: retailnews.nl

Toon/Verberg reacties