Marktaandeel Out-of-Home reclame stijgt naar 5,1%

De netto bestedingen aan Out-of-Home stegen in het eerste half jaar van 2015 met 4,6% naar €90,7 miljoen (vergeleken met het eerste half jaar van 2014). Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 zoals zojuist door Nielsen gepubliceerd.

De netto mediabestedingen van alle media in Nederland zijn in de eerste helft van 2015 met 0,9% gedaald tot € 1,783 miljard. Online nemen de bestedingen nog steeds toe, maar de bestedingen van de ‘traditionele media’ zakken. Opvallend is bijvoorbeeld de scherpe daling van de televisiebestedingen (-4,2%).

Nielsen meldt dat de ontwikkelingen in de mediabestedingen al lang niet meer alleen toe te schrijven zijn aan de conjunctuurbewegingen van de economie. De verschuiving van papier naar beeld en van analoog naar digitaal is een veel betere voorspeller geworden.

Ook in de Out-of-Home markt zien we een snelle groei van het aantal digitale schermen. Experts hebben aan Nielsen gemeld dat op dit moment al circa 9% van de mediabestedingen naar digital out-of-home gaan. Niet goed te controleren, omdat lang niet alle exploitanten meewerken aan de rapportage van Nielsen. Maar buiten zien we de groei zelf: meer digitaal uitgevoerde reclamemasten, LED-schermen op stations, schermen in winkelcentra etc.

Nielsen meldt dat het marktaandeel van Out-of-Home gestegen is van 4,8% naar 5,1%. Voor de eerste keer in geschiedenis meer dan 5%!

Toon/Verberg reacties