Magink – billboards met digitale inkt

Op NABBNET informeren wij u regelmatig over de toekomst van buitenreclame. Duidelijk is dat grote veranderingen op komst zijn door nieuwe technologieën. Tegenwoordig springen de LED’s (light emitting diodes) het meest in het oog; er wordt een fantastische kwaliteit mee behaald (zie bijvoorbeeld het scherm van Viacom Outdoor op Utrecht CS).

Maar LED’s hebben concurrentie gekregen van de digitale inkt die het Israëlische bedrijf Magink ontwikkeld heeft. Buitenreclame giganten als JCDecaux en Clear Channel experimenteren momenteel volop met de billboards van Magink.

image

Magink maakt gebruik van een technologie die gebaseerd is op moleculen in de vorm van een helix. Rek deze moleculen uit tot een bepaalde lengte en ze reflecteren een kleur, rek ze nog verder uit en ze reflecteren weer een andere kleur. Stop voldoende van dit soort moleculen op een groot oppervlak en je kan het billboard elke vorm geven die nodig is. De inktmoleculen zijn slechts 5 micron dik, waardoor het lijkt alsof het ‘gedrukt staat’.

Het grote voordeel van Magink’s technologie is dat het beter werkt in daglicht dan LED’s. In plaats van het feit dat ze een eigen energiebron nodig hebben, zorgt reflectie juist voor een beter beeld. Directeur Ran Poliakine van Magink zegt hier zelf over in diverse publicaties: “we don’t fight with the sun, we join forces with it”. Hoe meer zonlicht, des te beter het beeld eruit ziet. Als het donker is, zullen de Magink billboards dan ook aangelicht moeten worden. Kortom, LED’s werken beter in donkere omgevingen en Magink beter in daglicht.

De billboards van Magink zijn aanmerkelijk goedkoper dan LED’s, waar een aanschafprijs van circa € 40.000 per m2 gebruikelijk is. Maar aan de andere kant, kunnen LED’s veel grotere oppervlakten aan, Magink is op dit moment gelimiteerd tot een oppervlakte van circa 18m2.

In Nederland is de markt voor digitale billboards nog niet op gang gekomen; de meeste nieuwe billboards zijn achter glas en roterend uitgevoerd. Hierdoor kunnen de bruto opbrengsten per billboard al stijgen tot meer dan € 100.000 per jaar (uitgaande van 3 roterende vlakken per zijde, hetgeen lang niet overal mogelijk is). Geen reden dus om nu al over te stappen op digitale technieken, zeker ook omdat de adverteerders er ook nog niet klaar voor zijn. En zeker ook lokale overheden staan nog niet te trappelen om overal digitale billboards toe te staan.

Magink staat niet stil, de technologie is geschikt om elke oppervlakte te kunnen activeren. De digitale inkt zullen wij in de komende jaren op verschillende plekken gaan tegenkomen.

image
Het Magink billboard dat JCDecaux plaatste bij de ingang van het Cannes reclamefestival, in de avond, dus aangelicht.

Toon/Verberg reacties