Mag reclame voor webcamsex?

Zo af en toe laait de discussie over reclame over de sex-gerelateerde industrie weer op. Nu is het Dinand Woesthoff (voormalig zanger van Kane) die op Twitter boos reageert op de poster waarop pornoster Bobbi Eden webcamseks aanprijst. De reclame is te zien op de ‘Vis’ (A4 tussen Amsterdam en Den Haag), maar ook op andere locaties. In diverse media legt hij zijn kritiek uit: “Hoe kan het zijn dat wij als ouders van jonge kinderen moeten gaan uitleggen wat webcamseks is naar aanleiding van een billboard langs de snelweg”. Ook zegt hij dat zijn eigen bedrijf (uitgever van kinderboeken over Woezel en Pip) op zijn tenen moet lopen om aan de eisen van de Reclame Code Commissie te voldoen, terwijl webcamseks klaarblijkelijk geen probleem is. De zanger roept zijn volgers op sociale media zoals Twitter op een klacht in te dienen bij de RCC. 

Reactie RCC (gemeld in het AD van 14 april)

Volgens een woordvoerster van het bedrijf Clear Channel is het Bobbi Eden-billboard voor plaatsing getoetst aan de regels van de de RCC. Aan het AD: ,,Op basis van die richtlijnen is het langs de A4 neergezet. Het is, zo bleek na onderzoek, niet in strijd met de goede zeden”. Het bord weghalen is vooralsnog niet aan de orde, zo benadrukt de woordvoerster. ,,Tenzij de RCC andere regels gaat hanteren. Dan gaan wij daarin natuurlijk mee”. Het bedrijf heeft vandaag, na de oproep van Dinand, ‘ettelijke telefoontjes gehad’. ,,We leggen iedereen netjes en neutraal uit hoe we in dit geval te werk zijn gegaan”. De RCC gaat hoe dan ook met de klacht van Woesthoff aan de slag, verzekert woordvoerster Margot Bary aan het AD. ,,Het duurt meestal tussen de 4 en 6 weken tot het moment dat de commissie een eindoordeel gereed heeft’. Vooruitlopen op de uitspraak doet de commissie nooit. Bary: ,,We hebben vandaag meerdere klachten over het bord binnen gekregen. Die liggen allemaal in de lijn van wat Dinand vindt: het zou aanstootgevend zijn voor jonge kinderen”.

Reactie Bobbi Eden

Eden laat via Twitter vanuit Los Angeles weten dat de regels van de RCC zijn nageleefd. ,,Mocht het zo zijn dat de foto in kwestie als aanstootgevend zou worden gezien, dan denk ik dat er in de toekomst veel bedrijven zijn die geen billboards meer kunnen plaatsen. Denk daarbij aan de grote lingeriemerken enz.” De porno-actrice respecteert de mening van Woesthoff. ,,Mocht de RCC besluiten om andere regels te hanteren, dan ga ik daar uiteraard in mee.”

Waar ligt de grens?

In de afgelopen jaren hebben we meer uitingen gezien die kritiek opleverden, maar nooit heeft de RCC dit soort uitingen verboden. Eind jaren ’90 stonden er billboards langs de A4 met reclame voor een sekslijn (hoe onschuldig lijkt het nu), de reclame voor de Kamasutrabeurs zien we al jarenlang op diverse locaties en ook de posters van bijvoorbeeld Sloggi leveren elke keer weer kritiek (en bewonderaars) op.

De Reclame Code Commissie oordeelt pas na een aantal weken over een campagne en dan is de betrokken reclame meestal al weken verdwenen uit het straatbeeld. Het oordeel van de RCC heeft dus eigenlijk alleen effect op toekomstige uitingen.

wiljijhetookweten

kamasutra

sloggi

 

Toon/Verberg reacties