Kwaliteit van het snelwegverkeer

Interbest stapte dit jaar uit het buitenreclame bereiksonderzoek, omdat de data naar mening van Interbest te weinig toevoegden voor de grote reclamemasten. Maar adverteerders blijven behoefte houden aan gedetailleerde bereiksgegevens. Interbest heeft dankzij een samenwerking met TomTom en Cendris een grote database opgebouwd, waarmee het snelwegverkeer op 406 variabelen in kaart gebracht kan worden.

“Waar staat DE RECLAMEMAST VOOR DE DIEREN?

Goed nieuws voor alle honden! We weten nu precies langs welke reclamemast relatief de meeste baasjes komen. Dat is de reclamemast bij Arnhem Zevenaar A12. Is dat dan ook de mast waar relatief de meeste stemmers op de Partij voor de Dieren langsrijden? Nee. Die staat in Amsterdam, aan het Knooppunt Coenplein A8/A10. “

Meindert van den Heuvel, algemeen directeur: “Sinds het begin van onze partnership met TomTom zijn we samen op zoek naar een manier om het snelwegverkeer te ‘profilen’. Immers, een billboard op onze reclamemast bij Enschede A1 bereikt kwalitatief andere mensen dan een billboard op onze reclamemast bij Schiphol A4. De aantallen – iedere dag bijna 4 miljoen mensen- kunnen we inmiddels live meten. Maar het profiel van deze mensen, dat ontbrak nog. Tot nu. Iedere adverteerder kan voortaan op basis van eigen doelgroep variabelen zijn meest geschikte billboards selecteren. En om het nog eenvoudiger te maken hebben we besloten alle data via onze site beschikbaar te stellen.”

Methodiek

De anonieme reisinformatie is –vrijwillig- afkomstig van de miljoenen TomTom GPS gebruikers. Dagelijks worden in Nederland met deze apparatuur (zowel losse kastjes als ingebouwde software) meer dan 200 miljoen GPS metingen verricht. Met de 2012 analyse van de ‘Floating Car Data’ is TomTom er in geslaagd voor iedere reclamemast de herkomst en bestemming in postcodes (4 posities) aan te geven. Concreet kunnen ze laten zien welke postcodes in welke hoeveelheden langs welke reclamemast rijden. Deze data heeft Cendris (onderdeel van PostNL) aan haar postcode-segmentatie systeem ‘Streetlife‘ gekoppeld. Hierdoor heeft het verzorgingsgebied van iedere reclamemast een eigen ‘kwaliteit’ gekregen. Interbest kan nu alle reclamemasten op 406 doelgroep-variabelen segmenteren. Alle resultaten zijn gratis voor iedereen toegankelijk via de website van Interbest.

Toon/Verberg reacties