JCDecaux neemt Wall Nederland over

JCDecaux neemt Wall Nederland over, zo meldt Adformatie Online vandaag. JCDecaux had een strategisch belang in de Wall groep, maar nu is kennelijk gekozen om een tweetal landen te verkopen aan JCDecaux (naast Nederland wordt ook Wall Rusland verkocht). De overige Wall groep blijft zelfstandig bestaan (met het strategische 35% aandeel van JCDecaux).

JCDecaux krijgt daarmee een aandeel van circa 31% in de Nederlandse markt (op basis van de bruto mediabestedingen zoals deze door Nielsen Media Research in kaart gebracht worden). Daarmee is het bedrijf nog net iets kleiner dan CBS Outdoor dat een marktaandeel heeft van circa 42%. Er is dus bijna sprake van een duopolie, de twee grootste spelers hebben gezamenlijk een marktaandeel van 73%!

image

Op het gebied van billboards wordt deze nieuwe combinatie nu absoluut marktleider, met een aanwezigheid in vrijwel alle grote steden. Wall Nederland was een relatief kleine speler op de abri-markt (Arnhem/Ede-Wageningen/Zwolle), waardoor de verschuiving in dit marktsegment kleiner is.

We zien dat de nationale markt voor abri’s en billboards vrijwel totaal gedomineerd wordt door CBS Outdoor (dat ook nog vrijwel een monopoliepositie heeft op het gebied van vervoersreclame) en JCDecaux. Alleen Hillenaar Outdoor Advertising moet nog opbotsen tegen het geweld van deze twee grote spelers.

De gevolgen voor de concessiemarkt zijn ons inziens duidelijk: de concurrentiestrijd zal afzwakken, want de belangrijkste marktposities zijn ingenomen.

Op de advertentiemarkt zal de strijd tussen CBS Outdoor en JCDecaux doorgaan, maar adverteerders kunnen in de meeste gevallen toch niet om een van de twee heen: nationale dekking kan alleen verkregen worden door inschakeling van pakketten van CBS Outdoor en JCDecaux.

Voorts merken wij op dat aan de ‘onderkant’ van de markt wel enige beweging te zien. Nieuwe exploitanten komen en nieuwe productvormen zijn en worden geïntroduceerd.

Toon/Verberg reacties