JCDecaux & Clear Channel Outdoor

De topman van het Franse buitenreclamebedrijf JCDecaux heeft in een interview aan de The Wall Street Journal (8 november) gemeld: ‘Natuurlijk zijn we geïnteresseerd in de overname van Clear Channel Outdoor. De twee samenvoegen zou een van de weinige wereldwijd actieve mediabedrijven doen ontstaan met heel wat groeipotentieel’.

Wat zouden de gevolgen voor de Nederlandse situatie kunnen zijn (Hillenaar Outdoor Advertising is voor een meerderheid in handen van Clear Channel Outdoor)?

Twee weken geleden maakte Clear Channel bekend dat ze ‘diverse strategische alternatieven evalueert om de aandeelhouderswaarde op te drijven’. Dit lijkt op een vergelijkbare strategie die Viacom eerder volgde: dat concern is gesplitst in Viacom en CBS (waar de outdoor activiteiten ondergebracht zijn). Volgens The Wall Street Journal zijn twee consortia in de running voor Clear Channel in zijn geheel, waaronder Blackstone en KKR, maar ook Google schijnt geïnteresseerd te zijn. Maar Clear Channel heeft nog niet gezegd wat het zal doen met Clear Channel Outdoor. Bronnen nemen aan dat de divisie voor buitenreclame geheel of gedeeltelijk in de etalage zal belanden na een overname van de hele groep.

In de westerse wereld steken drie outdoorbedrijven met kop en schouders boven de ‘kleinere’ exploitanten uit, namelijk:
Clear Channel Outdoor, 2005 omzet $ 2.661 miljoen (beurswaarde 8,9 miljard dollar)
CBS Outdoor, 2005 omzet $ 1,949 miljoen
JCDecaux, 2005 omzet $ 1.742 miljoen (beurswaarde 5,9 miljard dollar).

Het Franse concern toont zich dus ambitieus met de overnameplannen van de grotere concurrent, maar er zullen wel meer spelers op de loer liggen. Tevens zullen JCDecaux in veel landen rekening moeten houden met de mededingingsautoriteiten, want de combinatie zal vaak een veel te groot marktaandeel krijgen.

In Nederland zal de mogelijke combinatie waarschijnlijk geen problemen krijgen, omdat de JCDecaux en Hillenaar samen waarschijnlijk gezamenlijk nog niet aan de totale omzet van Viacom Outdoor komen. Tevens wordt een groot deel van de omzet van Hillenaar gerealiseerd in het segment Indoor, wat toch echt wel een andere markt is (binnen Out-of-Home).

Toon/Verberg reacties