Grootste buitenreclamecontract ter wereld

Op 12 mei publiceerden wij al dat Viacom Outdoor het contract met de London Underground weer zou gaan verlengen. Dat is inmiddels definitief en er zijn wat meer interessante details bekend geworden, onder meer het verdwijnen van ‘wet posting’ en de introductie van vele digitale formaten.

image

De Britse Viacom Outdoor-divisie van CBS Corporation heeft het contract verworven voor de verkoop van reclamemedia in de Londense metro. Dit contract, volgens Viacom Outdoor het grootste contract voor buitenreclame ter wereld, heeft een looptijd van 8,5 jaar met ingang van augustus 2006. Het contract omvat het beheer en onderhoud van alle reclamelocaties in het Londense metronetwerk. Dit netwerk bestaat uit 275 metrostations, 33.000 posterlocaties op de stations zelf en 88.000 reclamepanelen in de metrotreinstellen. Viacom Outdoor verwacht tijdens de looptijd van het contract ongeveer € 2,2 miljard aan inkomsten te genereren.

In het contract is een investering opgenomen van ruim € 75 miljoen ten behoeve van verdere modernisering van de media, met onder meer een digitaal ontwikkelingsplan. Hiermee kunnen adverteerders op het moment van de dag afgestemde reclame en bewegende beelden tonen waardoor de consument op een nog effectievere manier kan worden bereikt. Er zullen onder meer LCD schermen bij de ticketverkoop komen, projectie op de perrons en de ontwikkeling van nog meer digitale roltrap schermen (zie foto).

Er zal circa € 60 miljoen besteed worden aan het vervangen van papier en lijm met nieuwe technieken op alle stations en platforms. Lijm zal vervangen worden door frames en steeds meer posters zullen achter glas komen.

TfL, de eigenaar van de London Underground zal de nieuwe omzet investeren in het upgraden van het totale netwerk.

Bovendien is Londen verkozen tot gastheer van de Olympische Spelen van 2012 – een goed voorteken voor toekomstige inkomsten.

Viacom Outdoor was de afgelopen tien jaar al verantwoordelijk voor de reclame-uitingen in het Londense metronetwerk. In die periode zijn duidelijk hogere advertentie-inkomsten gegenereerd dan de gemiddelde groei in de Britse buitenreclamesector.

Toon/Verberg reacties