Grootse plannen voor Streetlight

image

De multimediale lantaarnpaal die geplaatst is in Zoetermeer heeft eerder al tot veel publiciteit geleid. TNO, KPN (in welk digitaal initiatief nemen ze geen deel meer?), Lucent Technologies en Tyco International werken samen in het consortium Streetlight. Meer informatie over hun plannen hebben we gelezen in de recente TNO Nieuwsbrief. TNO ziet een gigantische commerciele markt opdoemen: “een restaurant kan straks bij ons aankloppen met het verzoek om op precies die plekken in de stad elk half uur gedurende 15 seconden die reclameboodschap uit te zenden. Met zo’n vraag word je nu bij een reclamebureau weggehoond”.

Het is altijd weer grappig om ‘techneuten’ te beluisteren die onbeperkte commerciele mogelijkheden zien! Elke exploitant van digitale schermen (narrowcasting in een mooi modewoord) houdt hetzelfde verhaal, toch vermoeden wij bij NABB dat de commerciele werkelijkheid toch wel iets genuanceerder (en dus aanzienlijk lager) ligt. Over het algemeen worden de reclamebudgetten van de lokale ondernemers zwaar overschat en tevens zijn aanzienlijke verkoopinspanningen nodig om ze te overtuigen van dit soort media gebruik te maken. Lees meer over de visie van TNO in verband met Streetlight:

Vorig najaar werd bekend dat Google van plan was San Francisco met WiFi van (deels) gratis draadloos internet te voorzien. TNO werkt met KPN echter al langer aan een concept dat nog verder gaat: Streetlight. Naast de inzet van Streetlight voor StreetLan en StreetAccess, komt een spectrum van nieuwe diensten tot leven: StreetLife.

De multimediale paal in Zoetermeer van Streetlight® die begin maart in gebruik werd genomen, staat voor veel meer dan een touchscreen waarop mensen informatie kunnen opvragen en met een laptop verbinding kunnen maken met het internet.

Homo mobilis
Nico Baken, strateeg van KPN, hoogleraar aan de TU Delft en geestelijk vader van Streetlight heeft het in dat verband over de ‘homo mobilis’, de mens die permanent online is. “Je hebt op termijn allemaal een wolk om je heen waarin je draadloos in verbinding staat met wat en wie je wilt. Vroeger hadden we het over digibeten. Nu ben je onliner of nonliner. Naast voedsel, onderdak en sociale contacten wordt mobiel breedband de vierde levensbehoefte.”

Michiel Peters van TNO Informatie- en Communicatietechnologie: “In het Streetlight consortium werken TNO en KPN samen met de multinationals Lucent Technologies en Tyco International. Zij zijn geïnteresseerd in toepassingen die wereldwijd bruikbaar zijn. Nederland is met Zoetermeer als beginpunt een proeftuin voor mondiale draadloze toepassingen. Als de initiatieven van Streetlight en Google navolging krijgen, hebben we het straks over een wereldomspannend draadloos netwerk met mogelijkheden waarvan menigeen nu nog droomt.”

Slimme combinatie
De opkomst van draadloze technologieën als WiFi, UMTS/HSDPA, Wimax en WiBro maakt combinaties met het vaste netwerk interessant. Fibre to the home (FttH), het aansluiten van elke woning op glasvezel, lijkt hierdoor ingehaald.
“KPN legt vooral in nieuwbouwwijken glasvezel aan. Bij bestaande bouw vergt FttH veel graafwerk, organisatie, samenwerking en geld. Het is veel simpeler straatmeubilair als lantarenpalen te voorzien van antennes, waardoor je slimme combinaties maakt tussen vaste en draadloze netwerken. Glasvezel is al opgerukt tot op enkele honderden meters van de meeste huizen. Die afstand is draadloos prima te overbruggen, terwijl de verbinding supersnel is. En je kunt een deel van de ruim vier miljoen lantarenpalen in ons land of ander straatmeubilair hiervoor gebruiken”, aldus Nico Baken.

Revolutie
Streetlight in Zoetermeer is op dit moment beperkt tot één multimediale paal.Aan het eind van dit jaar moeten dat er tien zijn. Dat lijkt een bescheiden begin van een ‘wereldomspannend’ netwerk.
Michiel Peters: “In het Streetlight consortium hebben we gekozen voor een proef met een eerste paal. Werkt alles vlekkeloos, dan worden het er al snel tien. Werkt dat, dan staat niets meer in de weg dit initiatief landelijk uit te rollen. Je hebt het hier over een uiterst complex geheel tussen het combineren van technieken, het bouwen van een platform waarop alles samenkomt en het ontwikkelen van nieuwe diensten. Voor dat laatste werken we samen met partijen die geïnteresseerd zijn content te verzorgen, zoals uitgevers, openbaar vervoerbedrijven, reclamebureaus. Het gaat erom informatie real-time over verschillende netwerken overal beschikbaar te krijgen. Dat is binnen Streetlight de technologische uitdaging van TNO.”

Gigantische markt
Baken en Peters zijn er van overtuigd dat er in potentie een gigantische markt is.
Nico Baken: “Stel je voor: er zijn overal schermen, op het station, in de bus, op de hoek van de straat. Op die plekken heb je ook toegang tot het internet met je laptop, pda of een oprolbaar scherm dat je bij je draagt. Dat levert een schat aan mogelijkheden voor juist lokale adverteerders om boodschappen uit te zenden. Dat kan de bakker of slager zijn, de gemeente, openbaar vervoer, horeca, politieke partijen, noem maar op. Een restaurant kan straks bij ons aankloppen met het verzoek om op precies díe plekken in de stad elk half uur gedurende vijftien seconden díe reclameboodschap uit te zenden. Met zo’n vraag wordt je nu bij een reclamebureau weggehoond.”

Voor de consument komt er op deze manier een schat aan informatie- en entertainmentdiensten beschikbaar. En de content die je op straat krijgt, is ook op de pc via het internet te ontsluiten.
“Het is tweewegverkeer: sending en sensing. Informatie wordt verstuurd naar de palen, waar de consument het oppikt. Andersom kunnen mensen achter hun pc waar dan ook die lokale informatie ophalen. Streetlight verkoopt in feite schermtijd. De belangstelling is groot en komt uit alle sectoren. Een businesscase is vooraf moeilijk te maken. Maar we zitten op een trein die niet meer te stoppen is.”

Bron: TNO Nieuwsbrief nummer 2

Toon/Verberg reacties