George Orwell schermen

George Orwell schermen

Hoewel we over buitenreclame in Frankrijk niet vaak berichten, zijn er over dit reclamerijke land (% buitenreclame ligt hier het hoogst van West-Europa) toch vaak leuke ontwikkelingen te melden.

Metrobus, de exploitant die voornamelijk reclame in de Franse ondergrondse exploiteert, heeft in december digitale schermen geïntroduceerd die diverse intelligente features hebben. Het meest in het oog lopende feature betreft het kunnen tellen van het aantal voorbijgangers. Juist deze eigenschap heeft de aandacht van de Franse pers getrokken en de actiegroep “Ras la pub” probeert Metrobus nu op andere gedachten te brengen.

De eerste beweegbare digitale Metrobus werden op 1 december 2008 in gebruik genomen. Het ontwerp van deze schermen, genaamd Numeri-Flash, werd grotendeels intern uitgevoerd door Metrobus, terwijl de integratie van verschillende componenten werden toevertrouwd aan Serelec (European Society for Research and Electronic Design) dat gespecialiseerd is in management informatie systemen in real-time verkeersinformatie.

De digitale schermen zijn full HD LCD Samsung 70-inch (90cmx160cm) en zullen in de toekomst ook 3D graphics kunnen verwerken. Daarnaast beschikken ze over sensoren die de temperatuur regelen, de vochtigheid en schokken. In alle uitzonderlijke gevallen zal er naar de server een waarschuwing gegeven worden. Maar de schermen ‘tellen’ ook de voorbijgangers en hebben – niet nader gespecificeerde – mediaplanning eigenschappen.

De actiegroep Ras la pub meldt dat het publiek dit soort nieuwe schermen niet wil en dat de privacy in het geding is (Ras la pub maakt de vergelijking met 1984/George Orwell). Ze vinden het tijd dat de leiders van de RATP metro begrijpen dat ze passagiers van het ene naar het andere punt moeten vervoeren en niet in het ‘omzetten van kanonnenvlees’ voor reclame.

Metrobus bestudeert de mogelijkheid van het indienen van klachten.

Bronnen: www.signpro.nl, www.metrobus.fr, www.fr.ooh-tv.com

Toon/Verberg reacties