Files, door reclame?

Op woensdag 17 februari 2016 besteedde Radio 1 (De Ochtenden) aandacht aan de oorzaken van files. Rijkswaterstaat gaat voortaan de politie inseinen als er door een snelheidscontrole een file dreigt te ontstaan. Het gebeurt namelijk nog wel eens dat automobilisten massaal op de rem trappen als ze een mobiel flitsteam zien staan, met alle filegevolgen van dien. Maar zouden er nog andere afleidingen zijn?

Radio 1 sprak met Fred Kuhlman hierover: zouden grote reclamezuilen wellicht een reden kunnen zijn voor filevorming. Luister hier naar het fragment.

Het antwoord is simpel: NEE.

  • Mensen kijken over het algemeen slechts kort naar de reclame-uiting (de kracht van buitenreclame zit in de combinatie bereik (heel veel mensen binnen je doelgroep moeten de uiting kunnen zien), contactfrequentie (1x zien werkt nauwelijks, een uiting moet je minimaal 10-15 keer in een week kunnen zien) en impact (grootte, digitaal, maar nog belangrijker: creativiteit).
  • Er is nergens ter wereld betrouwbaar onderzoek beschikbaar waarin overduidelijk de relatie tussen onveiligheid en reclame bewezen is. Maar laten we wel reëel blijven: reclame-uitingen worden geplaatst om op te vallen – dus de adverteerder & creatief blijft altijd zoeken naar manieren om de aandacht te trekken.
  • Adverteerders, exploitanten en gemeenten maken altijd heldere afspraken over wat wel en wat niet toegestaan wordt: de regels van de Reclamecode Commissie worden gevolgd. Natuurlijk blijven er altijd grijze gebieden bestaan, maar in de praktijk is onze ervaring dat er nauwelijks excessen ontstaan.

 

Toon/Verberg reacties