Effectieve reclame voor nepijs

image

Op de site van www.mediaonderzoek.nl wordt aandacht besteed aan een ‘nepcampagne’ van JCDecaux. De buitenreclame-exploitant heeft ook dit jaar weer een nepcampagne gedraaid om de effectiviteit van buitenreclame te demonstreren. Dit keer ging het om het ‘nieuwe’ ijsmerk Gletsi (NABBNET in 2005, Gletsi is niet helemaal nieuw meer!). De posters zijn op 330 locaties opgehangen door heel Nederland. TNS NIPO ondervroeg na de campagne in een n van ruim 100 personen of de poster gezien is. Dat bleek in 41% van de gevallen zo te zijn. Dus met 330 posters is een bereik van 5,5 miljoen mensen realiseerbaar. De actiewebsite is gedurende de campagneperiode door 18.000 mensen bezocht.

Een tweetal reacties op de site van Mediaonderzoek:

(1)
330 posters á €500 per billboard (prijzen van de websites CBS outdoor).
kosten 330*€500 = €165.000

Resultaat 18.000 bezoekers. Gokken we op een conversieratio van 3% = 540 sales
prijs per conversie = €305

Moet je een hoop ijsjes voor verkopen

(2)
5,5 miljoen mensen hebben de billboard gezien en 18.000 hebben de website bezocht. Dat is o,33% respons, wat ik voor dit bereik (41% van NL) niet slecht vind. De uiting nodigt namelijk niet dermate uit ofwel creatief valt er nog een en ander te verbeteren om deze respons te verhogen. Dus op basis van wat ik zie zeg ik goede respons.

Toon/Verberg reacties