Een glaasje teveel

Grolsch viel onlangs op door een ABRI van JCDecaux met koelkast deur. Openen van de deur leidde niet tot een verkoelend biertje maar een afbeelding van het nieuw ontworpen flesje, keurig achter glas. Je zou er dorst van krijgen. Dat deed me denken aan een oudere “call-to-action” In 2005 verleidde 3 M het Canadese publiek tot een nogal primitieve vorm van interactie.image

Voor de introductie Schotschfield , plaatste 3 M stapels Canadese dollars in ABRI’s, achter een plaat van het trasparante onbreekbare glas. Op de uiting verder geen tekst, alleen het 3M logo en het woord security glass. En daarmee de impliciete uitnodiging aan geldhongerige voorbijgangers om de ruit in te slaan. Die lieten zich dan ook niet onbetuigd. Diverse mensen probeerden met geweld het geld te bemachtigen, schoppend, slaan en stampend.
De campagne van Rethink Communication uit Vancouver, toonde de oplossing op een probleem dat maar al te bekend is: hooligans die te diep in het glaasje hebben gekeken. De Canadese dollars waren overigens nep, alleen de bovenste biljetten waren orgineel. Dit in tegenstelling tot een kunstuiting op de Documenta in 2004, waar een kunstenares een stapel van 100 X 1000 euro achter een glasplaat liet plaatsen. De stapel werd met loeiende sirenes naar de expositie gebracht, het bedrag was oververzekerd en er was zelfs een NV voor opgericht om te onderstrepen dat kunst business is. De stapel was goed zichtbaar achter gewapend glas maar werd door het keurige DOCUMENTA publiek niet weggeroofd. Er werd wel glazig naar gekeken.

Toon/Verberg reacties