Driehoeksborden te duur voor circus?

Bron: BN/De Stem, 13 augustus 2009.

Circus Althoff, dat volgende week zijn tenten opslaat in Bergen op Zoom heeft onenigheid met de gemeente Bergen op Zoom over de tarieven voor buitenreclame. Het conflict gaat over de reclameborden die het circus langs verschillende straten aan lantaarnpalen wil bevestigen. “Twee jaar geleden betaalden we staangeld voor ons plekje in het park en mochten we die affiches gewoon gratis plaatsen”, zegt Vreeman. “Nu is de gemeente met een bedrijf in zee gegaan en moeten we voor twintig bordjes 2500 euro neerleggen. We willen best betalen, maar dit is echt veel te veel.”

Deze problematiek komt NABB regelmatig tegen in haar eigen praktijk. De komst van de vaste netwerken met driehoeksborden heeft in veel gemeenten geleid tot een mooier beeld, maar helaas zijn de tarieven ook omhoog gegaan. Veel gemeenten lossen de problematiek van circussen op door aparte tarieven met de exploitant af te spreken. Soms is er zelfs sprake van drie soorten tarieven: commercieel, cultureel niet stadsgebonden en cultureel stadsgeboden.


De circusman vindt dat de gemeente gerust wat toegeeflijker mag zijn. “Kijk eens hoe ze dit in Rotterdam aanpakken. Ook daar is de reclame uitbesteed aan een bedrijf. Maar daarbij zijn wel afspraken gemaakt over aanprijzingen voor culturele activiteiten. Daar betalen wij een soort tussentarief, omdat we als een commerciële maar tevens culturele onderneming worden beschouwd.”

Volgens Linssen kan van dergelijke regels in Bergen op Zoom geen sprake van zijn. “Op het moment dat we voor een circus een uitzondering gaan maken, moet je dat voor iedereen doen. Je zult zien dat dan elke aanvrager met zijn eigen reden komt waarom hij niet onder het normale tarief hoort te vallen.”

De wethouder meent dat ‘het verkopen in plaats van weggeven’ van reclameruimte zijn nut al heeft bewezen. “Het gaat verrommeling tegen en dat heeft zijn effect: ik zie dat het wildplakken ook is afgenomen.”

Dat de gemeente er bovendien een aardig zakcentje aan overhoudt, steekt hij niet onder stoelen of banken. “Van de inkomsten uit deze reclame betalen we een deel van onze citymarketing, de promotie van onze stad als woon-, werk- en recreatieplek. En daar heeft op lange termijn iedereen weer wat aan.”

Andy Vreeman zegt dat te begrijpen, maar had op meer compassie gerekend. “Iedereen weet dat onze bedrijfstak het, zeker in deze economisch slechte tijden, niet gemakkelijk heeft. Dan mag een gemeente best eens met de hand over het hart strijken als het om circussen gaat. Met de komst van een goed circus wordt een gemeente immers ook aantrekkelijker.”

Linssen zegt wel degelijk blij te zijn met de komst van Althoff. “Natuurlijk. Om onze goede wil te tonen zullen we komende week aandacht aan het circus schenken op de gemeentelijke infopagina’s.”

Na publicatie reageerde de directeur van de reclameexploitant (van Puffelen, Reclame Buiten), de heer B. Ruys als volgt:

“Dhr. Vreeman realiseert zich waarschijnlijk niet dat zowel Rotterdam als Bergen op Zoom door dezelfde exploitant worden geëxploiteerd, namelijk vanPuffelen, Reclame Buiten. Het tussentarief waar dhr. Vreeman mogelijk op doelt is een tarief wat hij feitelijk zelf in het leven heeft geroepen door niet geheel zijn verplichtingen te voldoen aangaande de huur van onze borden te Rotterdam vorig jaar.”

Toon/Verberg reacties