DOOH campagnes versterken effect andere media

Heather Andrew van het Engelse onderzoeksbureau Neuro Insight presenteerde tijdens de DailyDOOH Media Summit 2015 een interessant onderzoek.

In samenwerking met een exploitant van grote digitale schermen (Ocean Outdoor) heeft het bedrijf onderzoek gedaan naar de relatie tussen DOOH en andere media. In het bijzonder wordt aangetoond wat de kracht is van DOOH om andere media te versterken (‘priming’). 192 respondenten werden voorzien van een apparaat waarmee hun hersenactiviteit gemeten werd. De groep werd verdeeld in verschillende groepen en ze kregen (ad random televisie of DOOH te zien). Op deze wijze konden de onderzoekers verschillende media met elkaar vergelijken.

Een paar belangrijke conclusies:

  • grote iconische schermen (denk in Nederland aan bv The Wow in Rotterdam) zorgen voor sterke emotionele ervaringen
  • full motion (dus bewegend beeld) versterkt het effect enorm
  • grote iconische schermen versterken de kracht van een standaard buitenreclame uiting
  • los van het creatieve aspect is DOOH effectiever dan televisie in vergelijking met reclame op mobiele devices

Niet geheel verrassend dus dat uit een onderzoek gefinancierd door de grootste exploitant van iconische schermen naar voren komt dat juist die iconische schermen van doorslaggevend belang zijn in DOOH campagnes.

Toon/Verberg reacties