Digitale billboards komen dichterbij

Al jarenlang wordt er door vele specialisten uit de buitenreclamewereld voorspeld dat binnen 5 jaar helft van de billboards digitaal zullen zijn. Maar al jarenlang zijn deze voorspellingen niet uitgekomen. Gaat er nu dan toch echt wat veranderen? Experts verwachten dat over 10 jaar 10% van alle billboards wereldwijd (en dat zijn er circa 5 miljoen) digitaal zullen worden.

De kwaliteit is nu al verrassend goed: onderstaande foto is een foto van het bewegende billboard dat Clear Channel in Londen heeft staan:

image

Kort geleden berichtten we op NABBNET al over het grote aantal (kleine) schermen (‘narrowcasting’) dat commercieel ingezet kan worden (25.000 schermen). Voor de grote schermen zijn we in Nederland nog aangewezen op de LED schermen die de C&W groep in (voornamelijk) winkelcentra exploiteert en het grote LED scherm bij Schiphol (Schiphol Approach). Maar het 8m2 formaat (de billboards) waar naast de abri’s het meeste geld van adverteerders naar toegaat, zijn nog niet digitaal gesignaleerd in Nederland.

Afgelopen week merkten we in Londen een bijzonder billboard op van Clear Channel: de vormgeving is identiek aan de bestaande billboards, alleen de uitingen worden digitaal getoond. De volgende clip geeft een goede indruk van het billboard:

Een leverancier van billboards die we spraken in Londen (Magink) wist zelfs te melden dat hun nieuwe derde generatie digitale billboard (zo revolutionair dat ze nog geen gegevens ervan naar buiten willen brengen) in de loop van 2006 op veel plekken in de wereld geinstalleerd gaat worden. Magink verwacht dat binnen 10 jaar 10% van de 5 miljoen billboards die er in de wereld staan digitaal zullen worden. Zou Nederland snel volgen? Wij houden u op de hoogte.

Toon/Verberg reacties