Digitale billboards echt niet gevaarlijk?

Twee recente studies lijken aan te tonen dat digitale billboards die geplaatst zijn langs wegen niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor ongelukken. Een Amerikaanse consultancy organisatie (Tantala) en de Virginia Tech Transport Instititute concluderen dat dit soort objecten geen gevaar vormen voor chauffeurs en hun concentratie.

Tantala baseert zijn bevindingen op statistieken van 7 billboard sites in Ohio, welke gevolgd zijn gedurende 18 maanden voor en 18 maanden na de plaatsing. Hun conclusie is dat ongelukken niet sneller gebeuren als er een digitaal billboard in de buurt staat.

VTTI concludeert op basis van oogmetingen, snelheid en het vasthouden van de rijstroken dat digitale billboards beschouwd kunnen worden als ‘safety-neutral’.

Er zijn echter ook tegengestelde studies en kritiek op deze bevindingen. De logica vertelt ons namelijk dat als je naar een billboard kijkt, je niet naar de weg kijkt. Billboards die snel van beeld veranderen trekken nog meer de aandacht. Met alle gevolgen van dien.

In veel Amerikaanse staten is er kritiek op de digitale billboards en is er wetgeving gekomen om de content en mate van beweging te controleren (bijvoorbeeld de mate van beweging wordt beperkt tot elke 6-8 seconden). Het aantal digitale billboards is ook in Amerika nog beperkt, maar men verwacht dat het aantal zal stijgen tot circa 4.000 in de komende 10 jaar (nog steeds beperkt in vergelijking tot de 450.000 ‘papieren’ billboards.

Bron: Screen Magazine, augustus 2007

Toon/Verberg reacties