Digital Out of Home: bruto 10 miljoen euro

een op een overgenomen van www.mediaonderzoek.nl:

De bruto mediabestedingen aan Digital Out of Home Media (narrowcasting) bedroegen in 2007 ruim € 10 miljoen. Dit blijkt uit de nieuw opgezette registratie van dit mediumtype, die Nielsen Media Research in samenwerking met het platform DOOHM (Digital Out of Home Media) is begonnen.

Uit een analyse van de eerste cijfers over 2007 blijkt dat digital out of home media met name door adverteerders die actief zijn in de branches retail (13%), media (12%), telecom/ict (12%) en horeca/toerisme/recreatie (10%) wordt ingezet. Deze vier branches namen in 2007 bijna de helft van de bestedingen aan narrowcasting voor hun rekening. Verder blijkt dat grote en bekende adverteerders als Randstad, Heineken, Philips en Samsung het nieuwe medium al ‘ontdekt’ hebben en meenemen in hun mediamix.

De cijfers zijn voorlopig gebaseerd op de bestedingen van de belangrijkste exploitanten POSTV, Librium.TV en ON., maar zowel DOOHM als Nielsen verwachten dat het aantal participanten aan de registratie op korte termijn verder wordt uitgebreid. Nieuwe exploitanten die een registratie overwegen kunnen zich bij de branchevereniging DOOHM melden.

“Digital Out of Home Media is nu nog een relatief klein medium met een aandeel van 4% binnen de totale Out of Home markt, waarbinnen abri’s en billboards samen met 70% van oudsher het grootste aandeel hebben”, aldus Berry Punt van Nielsen. Narrowcasting is echter wel een medium dat een grote groei doormaakt: op basis van gegevens van DOOHM bedroegen de bruto mediabestedingen aan narrowcasting in 2006 nog € 6 miljoen. De € 10 miljoen in 2007 betekenen een groei van 66%.

“Branchevereniging DOOHM promoot Digital Out of Home Media en wil door de samenwerking met Nielsen transparantie bieden met als uiteindelijke doel groei van het medium binnen de totale mediabestedingen. Zo kunnen mediabureaus vanaf nu zien dat ze een kleine half miljoen euro mislopen aan fee en inkoopvoordeel op dit medium. Daarnaast kun je zien dat adverteerders, die reeds ervaring met dit medium hebben, op regelmatige basis terugkomen”, aldus Iwan Hullegie van DOOHM.

Begin 2007 schatte NABB de markt voor Digital Out of Home op zo’n 6 miljoen netto, dat bedrag lijkt dus goed overeen te komen met de netto waarde van 10 miljoen.

De aanname dat Digital Out of Home 4% van de bestedingen inneemt, delen wij echter niet. De cijfers van Nielsen Media omvatten absoluut niet de volledige Out-of-Home markt (segmenten als driehoeksborden, lichtmastreclames en bepaalde specials worden bijvoorbeeld niet gemeten). NABB schat het aandeel van Digital Out-of-Home op dit moment niet hoger in dan 2%.

Toon/Verberg reacties