De waardering voor buitenreclame loopt terug in Nederland

Reclame-uitingen die via billboards en andere vormen van buitenreclame worden vertoond vallen bij steeds minder Nederlanders in de smaak.

Dit blijkt uit de nieuwste meting van het onderzoek Euro Life & Living van NFO Trendbox dat eind 2003 in 10 landen is uitgevoerd. De waardering voor reclame via andere mediatypen is stabiel gebleven in de afgelopen twee jaar.
In 1997 keek nog 24 procent van de Nederlanders graag naar buitenreclame. Daarmee was dit mediumtype toen het populairst. Eind 2003 was dit gezakt naar 16 procent. In 1997 luisterde 8 procent van de Nederlanders graag naar radioreclame en 12 procent keek graag naar tv-reclame. In 2003 waren die getallen nog gelijk. Het populairst zijn echter dagbladadvertenties, waar in 2003 20 procent met plezier naar kijkt en tijdschriftadvertenties die zelfs bij 24 procent van de Nederlanders in goede aarde vallen. In 2000 (er zijn geen cijfers voor deze twee media uit 1997) was dat voor dagbladadvertenties nog 23 procent en voor dagbladadvertenties 19 procent.

Uit het onderzoek van NFO Trendbox blijkt dat in Nederland jongeren, hoger opgeleiden en degenen met een hoger inkomen advertenties via billboards en posters het meest waarderen. Ondanks de daling in waardering blijft het dus een medium om deze doelgroepen te bereiken. In Duitsland is er sprake van een groeiende waardering voor verschillende vormen van reclame. Vooral advertenties in tijdschriften en kranten zijn populair, waarbij de waardering voor tijdschriftreclame heel fors is toegenomen sinds 2000.

(Bron: Marketing Online)

Toon/Verberg reacties