De toekomst van outdoor advertising (3)

De toekomst van outdoor advertising (3)

Meer kwaliteit, groter en groter, spectaculairder en anders

Het derde artikel in onze reeks over de toekomst van outdoor advertising. Nu aandacht voor de steeds groter wordende groep uitingen. Naast de hoofdgroepen billboards en abri’s zien we op straat dagelijks nieuwe vormen: out-of-home advertising is alom aanwezig. En vaak viert de creativiteit hoogtij – een mooi voorbeeld is de reclame voor het fitness centrum.

Het lijkt paradoxaal, maar de grootste OOH formaten zijn over het algemeen de het minst aanstootgevend, omdat passanten slechts hun hoofd licht moeten draaien om de uiting wel/niet te zien. Adverteerders hebben weinig angst om grote uitingen te laten plaatsen, hoewel de uitdaging wel aangegaan moet worden om er iets creatief van te maken. Overal ter wereld zien we dat er een grote vraag is om buitenreclameformaten groter te maken. Het investeren in grote posters geeft adverteerders de mogelijkheid om het stadse landschap te domineren. En onze ervaring is dat veel mensen dit soort uitingen waarderen.
Het gaat natuurlijk niet echter alleen om omvang, maar ook om de kwaliteit. Alle buitenreclamebedrijven ter wereld investeren sterk in de ontwikkeling van meer geavanceerd straatmeubilair en billboards. Steeds meer zien we dat grote steden hun eigen architecten selecteren om straatmeubilair te ontwerpen dat past in de specifieke omgeving van die stad. Exploitanten (met name JCDecaux) hebben een grote reputatie opgebouwd om wereldberoemde architecten zoals Norman Foster het (toch simpele) straatmeubilair te laten ontwerpen.

Een van de snelst groeiende categorieën binnen OOH is ‘Ambient’. Deze naam staat voor een zeer breed pallet van producten en diensten, die ook wel geduid worden met de termen ‘niet-traditioneel’ of ‘alternatieve media’. Ambient media worden over het algemeen ingezet in samenwerking met de traditionele media, hoewel ze soms ook zeer effectief zijn als solo medium. De sleutel voor een succesvolle ambient media campagne ligt in de combinatie van het kiezen van het beste mediaformaat en de beste boodschap.

Er zijn wel een aantal redenen op te noemen waarom ambient media zo sterk groeien:

 De traditionele media hebben te maken met een daling van hun communicatiekracht.
 Er is een grotere behoefte aan point-of-sale communicatie.
 Ambient media kunnen zeer precies een bepaalde doelgroep bereiken.
 De veelzijdigheid.

Ambient reclame is effectief voor het sterk naar voren brengen van een merkboodschap rechtstreeks voor het gezicht van de consument en is in staat om een betere ‘top-of-mind’ herkenning te verzorgen binnen de doelgroepen. En dit kan dan weer leiden tot het vasthouden van de ‘brand awareness’ zoals gecreëerd door andere reclame-inspanningen. Ambient media kunnen massale aandacht realiseren in centrale locaties, maar ze kunnen ook direct communiceren met consumenten gedurende hun dagelijkse activiteiten.

Een paar voorbeelden: boodschappen op de achterkant van parkeertickets, reclame op roltrappen, op een winkelwagentje, posters in toiletten, een sticker op het tankpistool, het projecteren van een beeld op de zijkant van een gebouw, reclame op een luchtballon.

Toon/Verberg reacties