De toekomst van outdoor advertising (2)

Consolidatie

Het tweede artikel in de reeks. Vandaag laten we ons licht schijnen op de exploitanten en de consolidatie die plaatsvindt.

Buitenreclame is erg kapitaalsintensief voor de exploitanten: er zijn hoge investeringen voor straatmeubilair en digitale borden, maar ook de licentiebedragen richting gemeenten en andere grond/gebouw-eigenaren zijn significant. Door de nog steeds relatief goede marges (de barrier to entry is hoog) is de concurrentie tussen de spelers groot, maar zijn ze echter nog wel in staat om hoge garantieafdrachten te bieden.

Clear Channel Outdoor is ‘s-werelds grootste buitenreclamebedrijf met bijna een miljoen borden in 49 landen op 5 continenten. CCO is actief op het gebied van straatmeubilair, billboards, vliegvelden, treinen, taxi’s and winkelcentra. De divisies Spectacolor (US) en DEFI (internationaal) zijn de marktleiders op het gebied van digitale reclame zoals op Times Square in New York waar het bedrijf een dominante positie inneemt (toch is het totaal aantal digital borden nog gering, circa 150). De omzet in 2007 bedroeg $3.3 miljard ($246 netto winst).

JCDecaux neemt de tweede plaats in; in Europa en China is het bedrijf de duidelijke nummer een. Het bedrijf wordt beschouwd als de uitvinder van het straatmeubilair concept (1964, het woord abri is ‘hun’ vinding), maar is actief in de drie grootste segmenten (ook billboards and vervoersreclame). JCDecaux is actief in 54 verschillende landen en heeft meer dan 950.000 borden in 3.400 steden. De omzet in 2007 bedroeg $2.9 miljard met een EBIT van $480 miljoen. Zeer winstgevend dus.

CBS Outdoor behoort ook tot de top drie, waarbij het bedrijf met name sterk is in de US, Canada en Mexico. In Europa neemt het bedrijf een belangrijke positie in Engeland, Ierland, Frankrijk, Italië, Spanje en Nederland. Recent is het bedrijf ook actief geworden in China, waar het de reclame op 5.700 bussen in Peking verzorgt.

Zie hier een spreadsheet met ‘s-werelds grootste outdoorbedrijven:
Spreadsheet gemaakt in, en gepubliceerd via editgrid.

‘s werelds grootste outdoorbedrijven

klik in de rechterbovenhoek om het artikel in vol formaat te lezen ▼

In de laatste 10 jaar heeft een consolidatie plaatsgevonden die geleid heeft tot een dominantie van drie spelers die gezamenlijk al meer dan 40% van de wereldwijde buitenreclamemarkt innemen. Deze consolidatie stopt echter niet; het kopen van bedrijven gaat nog steeds door, met name in regio met hoge (of verwachte) groei (China, Azië, Oost-Europa).

Niet alleen de buitenreclamebedrijven zelf consolideren, ook de inkopers consolideren. Dat geldt in eerste instantie voor de grote mediaconcerns zoals WPP, Omnicom en Aegis, maar ook voor de gespecialiseerde buitenreclame inkopers (‘poster specialists’). In veel landen loopt meer dan 80% van de boekingen via dit soort bedrijven. De grootste ondernemingen zijn Posterscope (Aegis) en Kinetic (WPP).

Toon/Verberg reacties