De snelle groei van de gesponsorde rotonde

De snelle groei van de gesponsorde rotonde

op de foto: gesponsorde rotonde in Hilversum

Het zal vrijwel niemand ontgaan zijn dat in bijzonder veel gemeenten rotondes inmiddels gesponsord worden. De afgelopen jaren waren er wat losse initiatieven die soms wel en soms niet tot een succes leidden. Geïnspireerd door de saaiheid van de inrichting van vele rotondes in Nederland gekoppeld aan het inzicht dat rotondes een geweldige reclamemogelijkheid bieden zijn de jonge ondernemers Bart Keuper en Ingmar Verbeek (39) in 2011 het bedrijf De Rotondespecialist gestart.

Het concept is simpel en helder:

De Rotondespecialist neemt het onderhoud van rotondes in de gemeente voor langere tijd over. Dit stelt de gemeente in staat om direct te bezuinigen op het onderhoud en tegelijkertijd een forse kwaliteitsslag te maken wat betreft de uitstraling van de rotondes. Professionele hoveniers worden ingeschakeld die een door de gemeente goedgekeurd (inrichtings-en) onderhoudsplan uitvoeren.

Vervolgens gaat de Rotondespecialist op zoek naar (lokale) bedrijven die interesse hebben om een rotonde te adopteren in ruil voor reclame.

De voordelen zijn evident:
– gemeenten bezuinigen maximaal op (groen)onderhoud zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het onderhoud
– lokale bedrijven krijgen een geweldige kans om tegen een aantrekkelijk tarief reclame te maken op een unieke locatie
– hoveniers richten de rotondes opnieuw in en onderhouden ze: een mooi visitekaartje
– de verkeersdeelnemers krijgen uniek ingerichte en goed onderhouden rotondes voorgeschoteld

Toch ook een kanttekening bij dit concept:
De reclamebestedingen van lokale en regionale bedrijven groeien niet, zeker niet in deze economisch magere tijden. Dit betekent dat budgetten van adverteerders soms kunnen verschuiven. Met name de buitenreclame media die het ook moeten hebben van de lokale en regionale adverteerders zoals A0-reclamedisplays en lichtmastreclames zien hun marktpotentie bedreigd worden. Zo kan het dus gebeuren dat gemeenten zullen besparen op de kosten van de rotonde, maar dat de financiële afdracht uit de exploitatie van andere reclameformaten daalt. Het succes is nu groot, maar het zal zich op langere termijn moeten bewijzen in combinatie met een mogelijke mindere afdracht op andere terreinen.

Toon/Verberg reacties