Billboards winnen terrein ten opzichte van tv-reclame (USA)

Een bericht in het Amerikaanse tijdschrift Advertising Age hoort in deze rubriek thuis, hoewel het wel al 2 weken oud is (13 september 2005). De zorg van adverteerders over de toenemende fragmentatie bij televisie en het wegzappen bij commercials zorgt er in Amerika voor dat de vraag naar billboards en andere vormen van outdoor reclame gigantisch gestegen is. Kortom, weer een indicatie voor onze stelling dat outdoor reclame het enige overgebleven massamedium is.

In een aantal Amerikaanse steden is de vraag naar billboardlocaties zelfs groter dan het beschikbare aanbod. Zo zijn Los Angeles, San Francisco en Chicago zo`n beetje uitverkocht. Sommige adverteerders hebben hun billboardruimte al tot midden 2006 gereserveerd.
Sommige gewilde locaties worden eerder geboekt dan tv-spotjes. Twee belangrijke onderzoeksbureaus rapporteren deze sterke groei: volgens cijfers van TNS Media Intelligence stegen de bestedingen aan outdoor reclame in de eerste helft van 2005 met 9%; Nielsen Monitor-Plus schat de groei op 6,9%. Een deel van de groei komt voor rekening van de innovaties in de outdoor industrie. Tenslotte is een reden voor de groei van outdoor het feit dat tv-zenders zelf ook meer gebruik zijn gaan maken van billboards.

Hoewel in Nederland nog geen recent cijfermateriaal voorhanden is, verwacht ik wel dat ook hier deze trend gevolgd zal worden. De fragmentatie bij televisie gebeurt hier in net zo sterke mate, we zien een groei van allerlei nieuwe vormen van outdoor en ook in Nederland zijn de televisie-exploitanten grote buitenreclame investeerders geworden.

Toon/Verberg reacties