Betaald Fietsen: nieuw buitenreclameconcept

betaaldfietsen575

Je eigen voertuig, je eigen reclamedrager. Het concept lijkt simpel en wordt regelmatig ‘opnieuw uitgevonden’. In de afgelopen jaren hebben we aanbieders gezien die reclame exploiteerden op auto’s (‘geldopwielen.nl’), reclame op je eigen sloep (waterbrand.nl) en reclame op je fiets (Inforide). Toch blijkt keer op keer dat het verzinnen van het business concept makkelijker is dan de daadwerkelijke (winstgevende) realisatie. Dat weerhoudt (meestal) jonge ondernemers er niet van om toch de mediawereld te betreden. Betaald Fietsen is zo’n nieuw concept met interessante potentie.

De bedenkers van dit concept zijn in ieder geval ambitieus gestart. De marketing claim zegt voldoende: “Betaald Fietsen richt zich op het creëren van een nieuw marketingmedium waarin uw boodschap, merk of naamsbekendheid verspreid wordt door middel van aanplakborden aan de bagagedragers van fietsen” . In Bergen op Zoom, Nijmegen en Enschede is het bedrijf actief; in maart van dit jaar hebben ze flink wat aandacht in regionale media gehad, maar nu proberen ze een stap verder te komen. Een landelijke uitrol is gepland.

Interessant voor fietsers: tot 19 euro per maand bijverdienen

Als fietsende scholier kun je met BetaaldFietsen tot 19 euro netto per maand (28 dagen) verdienen. Als je net begint verdien je echter iets minder; iedereen begint met €10 in de eerste maand. Daarna loopt je vergoeding snel op naarmate je al voor meedere campagnes gefietst hebt. Maar daarvoor moet je in een maand wel minimaal 100 kilometer gefietst hebben (en dat wordt gecontroleerd door de kilometerteller.

Interessant voor adverteerders: met lage kosten bereik creëren in specifieke doelgroepen

Betaald Fietsen garandeert dat iedere fiets binnen een periode van 28 dagen ten minste 100 kilometer aflegt met de reclameboodschap. Hiertoe is iedere Reclamedrager (Plexiglas constructie waarop uw reclameposter wordt bevestigd) uitgerust met een kilometerteller waarvan de fietser bij aanvang en na afloop van de campagne de kilometerstand (alsmede een foto als bewijs) van moet invoeren op de website.

Omdat het bedrijf de fietsers specifiek kan selecteren op de postcode van hun huisadres en school⁄universiteit kunnen ze ook bewerkstelligen dat de kilometers waarvoor de adverteerder betaalt ook daadwerkelijk in het centrum van de stad of zelfs de wijk naar keuze worden afgelegd. Ze kiezen uitsluitend fietsers die zo’n drie tot vijf kilometer per dag zullen fietsen in en rond de kern van het gebied waarin men wil adverteren.

Ter illustratie: de kosten voor het adverteren liggen rond de €50 per maand per fiets (allerlei staffels vanzelfsprekend). Hiermee is het een relatief goedkoop buitenreclame medium. Maar natuurlijk wel nog een medium dat zich moet gaan bewijzen: het vinden van voldoende fietsers (het is natuurlijk niet cool om met zo’n drager op school te komen, aan de andere kant is het wel makkelijk verdienen) en voldoende adverteerders (heel veel werk aan de winkel voor de mensen van Betaald Fietsen). Maar met hun claim ‘ultra lokaal adverteren’ hebben ze in ieder geval ons media-woordenboek weer verrijkt.

Een leuk initiatief ondersteund door een professionele website.
We zijn benieuwd hoe dit bedrijf zich gaat ontwikkelen.

 

Toon/Verberg reacties