Bestedingen Digital Out-of-Home stagneren

Interessant is wat Nielsen Media meldt in haar publicatie ‘Jaarrapport Mediabestedingen 2009’ over Digital Out-of-Home:

In de vorige editie waren deze bestedingen nog wel opgenomen. Daarvoor leverden ON, POS TV, Librium TV en Media Landscape hun bestedingen aan. Deze aanlevering is echter gestopt, waardoor Nielsen genoodzaakt was de bestedingen uit de rapportage te halen.

De verwachtingen van deze vorm van OOH waren hooggespannen en zouden de verhoudingen binnen het mediumtype de komende jaren wel eens drastisch kunnen wijzigen. Dat is echter niet gebeurd. Deze vorm van adverteren komt niet heel goed van de grond, wat volgens Nielsen te maken kan hebben met de moeilijke economische omstandigheden. Experimenteren met nieuwe vormen van adverteren wordt dan niet gedaan, terwijl een nieuw mediumtype daar juist z’n positie in de markt mee moet veroveren.

Ook NABB krijgt identieke informatie uit de markt over de stagnerende bestedingen op het gebied van digitale media. Dat betekent echter niet dat we hiermee dit nieuwe mediumtype moeten afschrijven. In de komende jaren zullen zeker succesvolle initiatieven ontstaan, waarmee DOOH (‘digital out-of-home) toch haar plek in de mediamix zal weten te veroveren.

Toon/Verberg reacties