10 trends in Outdoor

Bronnen: Mediaweek, VEA

Volgens de schrijvers van het artikel in Mediaweek zijn de belangrijkste trends in outdoor advertising de volgende.
Opmerking NABB: een interessante opsomming, maar absoluut niet compleet. Gelukkig is dat weer een reden om NABBNET in de gaten te blijven houden.

Trend 1. Roadside digitale schermen worden vooral in de steden populair. In Londen heeft JCDecaux al 48 postersites in de aanbieding; Clear Channel heeft ook al verschillende schermen operationaal en andere media-exploitanten zullen volgen. In Nederland worden wel al verschillende schermen geexploiteerd (zoals op het Rembrandtplein in Amsterdam), maar zijn de grote exploitanten nog niet actief; NABB verwacht dat dit niet lang meer zal duren (de kosten dalen en adverteerders raken steeds meer gewend aan de mogelijkheden).

Trend 2. Pasteless posting is een techniek waarmee plastic, recyclebare posters aangebracht kunnen worden. Nog niet gesignaleerd in Nederland.

Trend 3. Seat-back tables in vliegtuigen bieden adverteerders een aandachtig publiek dat open staat voor reclame.

Trend 4: Proof of posting refereert aan nieuwe technieken om te controleren of posters daadwerkelijk aangebracht zijn via naar een centrale website geuploade beelden van de site of via mobieltjes die een barcode scannen.

Trend 5: Interactieve outdoor reclame wordt snel populair. Interactie is mogelijk via mobieltjes en kan tegoedbonnen of informatie opleveren.

Trend 6: Experiential marketing via out-of-home rukt op, onder meer bij de lancering van nieuwe producten en films. Stations en luchthavens zijn zeer geschikt voor experiential marketing.

Trend 7: Cross-track Projection (XTP) omvat HD-kwaliteit digitale projectiebeelden met wisselende reclameboodschappen in metrotunnels. CBS Outdoor heeft een groot project in de Londense metro lopen.

Trend 8: E-commerce maakt de aankoop van lokale outdoor reclamesites mogelijk. Adverteerders kunnen outdoor-aanbod bekijken en boeken. Naar verwachting zal Google hier ook systemen voor gaan ontwikkelen, waardoor het inkoopproces over een flink aantal jaar wel eens flink gewijzigd kan worden.

Trend 9: Digital on buses is de nieuwe vorm van vervoersreclame.

Trend 10: Halo lighting zijn enorme digitale schermen met miljoenen kleuren die de hele dag aangepast kunnen worden.

Toon/Verberg reacties