Sterke groei voor buitenreclame

In de eerste helft van 2005 zijn de buitenreclame bestedingen sterk gegroeid (+12,5%), maar volgens de exploitanten is het niet helemaal duidelijk waar deze groei vandaan komt.

In een artikel in Marketing Tribune worden de recente cijfers besproken die BBC De Media en Reclame Bank publiceerde over de mediabestedingen in het eerste halfjaar van 2005. Buitenreclame groeide met 12,5% en was daarmee na Internet het snelst groeiende mediumtype. Gevraagd naar deze sterke groei merken de grootste exploitanten op dat de groei weliswaar goed is, maar niet zo sterk. Uit een nadere analyse van BBC bleek dat de groei ook afkomstig is van nieuwe concessies van aanbieders die eerder niet in de analyses opgenomen waren. De woordvoerder van BBC meldde in Marketing Tribune ‘onzichtbare omzet is zichtbaar geworden’.

Volgens het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame is deze groei niet afkomstig van nieuwe concessies, aangezien er in de eerste helft van 2005 nauwelijks nieuwe concessies bij gekomen zijn. NABB vermoedt dat deze sterke groei afkomstig is van de bijzonder zwakke eerste helft van 2004. De eerste helft van 2005 was goed, waardoor een zeer sterk groeicijfer ontstaan is.

Uit gegevens van het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame blijkt dat de markt voor buitenreclame (of zoals sommigen zeggen ‘out-of-home communicatie’) aanzienlijk groter is dan de markt zoals deze door BBC in kaart gebracht wordt. Een aantal mediavormen van buitenreclame wordt nog niet meegenomen omdat daar geen betrouwbare gegevens over beschikbaar zijn. NABB schat de markt voor buitenreclame in Nederland op minimaal 200 miljoen euro. Of de markt ook daadwerkelijk groeit is dus lastig in te schatten.

Toon/Verberg reacties